Kwalifikacja: SPO.05 - Świadczenie usług opiekuńczych
Zawód: Opiekunka środowiskowa
Czterdziestoletni podopieczny chory na schizofrenię ma problem z wykonywaniem drobnych napraw w mieszkaniu oraz z obsługą sprzętu gospodarstwa domowego. W celu zwiększenia samodzielności opiekunka może zaproponować podopiecznemu udział w treningach
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór odpowiedzi technicznych i praktycznych jest słuszny, ponieważ koncentruje się na umiejętnościach praktycznych, które są kluczowe dla zwiększenia samodzielności podopiecznego. W kontekście schizofrenii, która może wpływać na funkcje poznawcze oraz zdolność do rozwiązywania problemów, treningi te pomogą w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do wykonywania codziennych czynności, takich jak naprawy czy obsługa sprzętu AGD. Przykładowo, w ramach treningów praktycznych można nauczyć podopiecznego podstawowych zasad korzystania z narzędzi, co pozwoli mu na samodzielne wykonywanie drobnych napraw. Dodatkowo, techniczne aspekty mogą obejmować instrukcje dotyczące obsługi urządzeń, co jest istotne w kontekście bezpieczeństwa i efektywności użytkowania sprzętu. Koncepcja ta wpisuje się w standardy rehabilitacji psychospołecznej, które kładą nacisk na umiejętności życiowe oraz wsparcie w zakresie codziennych obowiązków, co z kolei prowadzi do zwiększenia jakości życia pacjenta oraz jego niezależności.
Wybór odpowiedzi związanej z asertywnością i zaradnością życiową, budżetowymi i interpersonalnymi, czy kulinarnymi i prowadzenia rozmowy, nie jest adekwatny do potrzeb przedstawionego podopiecznego. Asertywność jest istotna w kontekście relacji interpersonalnych, jednak nie dotyczy bezpośrednio zdolności technicznych, które są wymagane do samodzielnego wykonywania napraw. Zaradność życiowa, choć ważna, nie jest wystarczająco ukierunkowana na praktyczne umiejętności manualne, które pozwoliłyby na obsługę sprzętu gospodarstwa domowego. Z kolei trening budżetowy i interpersonalny przyczyniają się do lepszego zarządzania finansami oraz umiejętności komunikacyjnych, ale nie odpowiadają na kwestie techniczne, które są kluczowe dla niezależności podopiecznego. Kulinarny trening i prowadzenie rozmowy mogą być wartościowe, ale nie rozwiążą problemów związanych z obsługą sprzętów czy wykonaniem napraw. Typowym błędem myślowym jest zrozumienie, że umiejętności miękkie mogą zastąpić potrzebę nabywania konkretnych umiejętności technicznych. W kontekście wsparcia osoby z zaburzeniami psychicznymi, kluczowe jest dostosowanie treningów do ich realnych potrzeb oraz codziennych wyzwań, co w przypadku podopiecznego wymaga skupienia się na zajęciach praktycznych.