Kwalifikacja: SPO.05 - Świadczenie usług opiekuńczych
Zawód: Opiekunka środowiskowa
Które z wymienionych zajęć powinna zaplanować opiekunka środowiskowa dla podopiecznego z rozpoznaną chorobą Alzheimera w celu podtrzymywania funkcji pamięci?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Oglądanie rodzinnych zdjęć jest skuteczną metodą wspierania pamięci u osób z chorobą Alzheimera, ponieważ stymuluje emocjonalne powiązania i reminiscencję. Badania wskazują, że prezentacja zdjęć z ważnych momentów w życiu podopiecznego może wywołać wspomnienia, które są kluczowe dla podtrzymywania funkcji pamięci. Tego typu aktywności sprzyjają zaangażowaniu emocjonalnemu, co jest istotne w przypadku osób z demencją. Osoba opiekująca się chorym może przykładowo zorganizować sesje przeglądania albumów ze zdjęciami, co stwarza okazję do rozmowy o przeszłości i wspólnych doświadczeniach. Takie interakcje mogą przyczynić się do poprawy samopoczucia oraz redukcji objawów depresyjnych, które często towarzyszą chorobie Alzheimera. Warto podkreślić, że w pracy z osobami z demencją kluczowa jest indywidualizacja podejścia; różne osoby mogą reagować odmiennie na różne bodźce, dlatego ważne jest, aby dostosować zajęcia do ich preferencji i historii życiowej. Stosowanie technik reminiscencyjnych, takich jak omawianie zdjęć, jest zgodne z dobrymi praktykami w opiece nad osobami z demencją.
Oglądanie telewizji, słuchanie radia i czytanie książek, mimo że mogą być przyjemnymi formami spędzania czasu, nie są najlepszymi zajęciami dla osób z chorobą Alzheimera, kiedy celem jest podtrzymywanie funkcji pamięci. Telewizja, mimo że oferuje różnorodne programy, często nie angażuje aktywnie widza, co prowadzi do pasywnego odbioru treści. Osoby z demencją mogą mieć trudności z przetwarzaniem informacji wizualnych i dźwiękowych w złożonych programach telewizyjnych, co może prowadzić do frustracji i zniechęcenia. Podobnie, słuchanie radia, chociaż może być relaksujące, nie angażuje podopiecznego w interakcję i nie stymuluje pamięci w aktywny sposób. Czytanie książek z kolei może być zbyt wymagające, zwłaszcza jeśli tekst jest skomplikowany lub temat nie jest bliski zainteresowaniom osoby chorej. Często osoby z chorobą Alzheimera mają trudności z koncentracją na dłuższych tekstach, co czyni tę formę aktywności mało efektywną w kontekście wspierania pamięci. Kluczowe jest, aby wybierać zajęcia, które stymulują aktywne uczestnictwo, umożliwiają interakcję oraz przywołują pozytywne wspomnienia, co skutkuje lepszymi efektami w zakresie podtrzymywania funkcji pamięci.