Kwalifikacja: SPO.05 - Świadczenie usług opiekuńczych
Zawód: Opiekunka środowiskowa
Opiekunka sprawująca opiekę nad głuchoniewidomą podopieczną powinna do komunikowania się z nią zastosować metodę
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Alfabet punktowy, znany również jako system Braille'a, jest najskuteczniejszą metodą komunikacji z osobami głuchoniewidomymi. Opiera się na dotykowym odczytywaniu znaków, które są wypukłe na papierze. Taka forma komunikacji jest nie tylko przystosowana do potrzeb osób z jednoczesnym uszkodzeniem wzroku i słuchu, ale także pozwala na indywidualne dostosowanie interakcji do konkretnego podopiecznego. W praktyce, opiekunka powinna umieć tworzyć proste teksty w alfabecie punktowym i stosować je w codziennych sytuacjach, aby podopieczna mogła samodzielnie czytać i zdobywać informacje. Standardy i dobre praktyki w pracy z osobami głuchoniewidomymi podkreślają znaczenie nauki alfabetu punktowego jako kluczowego elementu zapewniającego niezależność i komunikację. Dodatkowo, wskazane jest, aby opiekunka regularnie uczestniczyła w szkoleniach dotyczących komunikacji z osobami z takimi niepełnosprawnościami, aby rozwijać swoje umiejętności i dostosowywać metody komunikacji do zmieniających się potrzeb podopiecznej.
Stosowanie języka migowego w komunikacji z osobami głuchoniewidomymi nie jest skuteczne, ponieważ wymaga ono dobrego wzroku i zdolności do obserwacji gestów. Osoby głuchoniewidome, które nie mają zdolności widzenia, nie mogą korzystać z języka migowego, co czyni tę metodę nieodpowiednią w ich przypadku. W przypadku korzystania z piktogramów, choć mogą one pomóc w komunikacji z osobami, które mają ograniczone umiejętności językowe lub są w stanie zrozumieć obrazy, nie są one wystarczające dla osób z jednoczesnymi problemami ze wzrokiem i słuchem. Piktogramy wymagają, aby osoba mogła widzieć ilustracje, co nie jest możliwe w przypadku osób głuchoniewidomych. Słownik Makaton, który łączy język migowy z obrazami, również nie sprawdzi się w tej sytuacji, ponieważ podobnie jak w przypadku piktogramów, Makaton opiera się na widocznych gestach i symbolach. Użycie takich metod może prowadzić do frustracji oraz ograniczenia możliwości komunikacyjnych osób głuchoniewidomych, co powinno być priorytetem w pracy opiekuna. Właściwe metody komunikacji z osobami z tego typu niepełnosprawnościami powinny bazować na dotykowych technikach, takich jak alfabet punktowy, które pozwalają na pełne zaangażowanie podopiecznego w proces komunikacji.