Kwalifikacja: SPO.05 - Świadczenie usług opiekuńczych
Zawód: Opiekunka środowiskowa
Opiekunka zaproponowała podopiecznej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym naukę prasowania odzieży i prania w pralce automatycznej. Rodzaj aktywności zaproponowany przez opiekunkę należy do treningu umiejętności
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'praktycznych' jest poprawna, ponieważ nauka prasowania odzieży i prania w pralce automatycznej to działania, które mają na celu rozwijanie umiejętności praktycznych niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Trening umiejętności praktycznych koncentruje się na doskonaleniu zdolności manualnych oraz technik, które umożliwiają osobom z niepełnosprawnością intelektualną samodzielne wykonywanie czynności życia codziennego. Przykładem zastosowania tych umiejętności mogą być sytuacje, w których podopieczny samodzielnie dba o swoją odzież, co wpływa na jego niezależność i pewność siebie. Tego rodzaju działania są zgodne z wytycznymi dotyczącymi wsparcia osób z niepełnosprawnościami, które podkreślają znaczenie umiejętności praktycznych w procesie rehabilitacji i integracji społecznej. Warto również zauważyć, że umiejętności te są podstawą do dalszego rozwoju, umożliwiając eksplorację bardziej złożonych zadań oraz uczestnictwo w życiu społecznym. W tym kontekście, trening umiejętności praktycznych nie tylko wesprze codzienne funkcjonowanie, lecz także przyczyni się do długoterminowego rozwoju osobistego i społecznego podopiecznej.
Wybór odpowiedzi związanych z higieną, techniką czy psychoedukacją w tym kontekście nie oddaje istoty proponowanej aktywności. Higiena odnosi się do działań związanych z zachowaniem czystości oraz zdrowego stylu życia; chociaż prasowanie odzieży może mieć związek z utrzymywaniem czystości, to głównym celem tej aktywności nie jest przede wszystkim aspekt zdrowotny. Odpowiedzi związane z umiejętnościami technicznymi koncentrują się na bardziej skomplikowanych procesach technologicznych lub inżynieryjnych, co nie ma zastosowania w kontekście codziennych zadań domowych takich jak prasowanie czy pranie. Wreszcie, podejście psychoedukacyjne, które może obejmować naukę umiejętności emocjonalnych czy społecznych, również nie odpowiada charakterowi tej konkretnej aktywności, która ma na celu rozwój umiejętności praktycznych. Istnieje zatem ryzyko, że wybór tych odpowiedzi wynika z niepełnego zrozumienia różnorodności umiejętności, które można rozwijać w ramach wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Kluczowe jest, aby w procesie nauczania skupić się na umiejętnościach praktycznych, które są niezbędne do samodzielnego życia, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami, które zakładają rozwijanie zdolności do wykonywania codziennych zadań.