Kwalifikacja: SPO.05 - Świadczenie usług opiekuńczych
Zawód: Opiekunka środowiskowa
Podopieczny, otrzymujący emeryturę, pod koniec miesiąca pożycza od sąsiadów pieniądze. Jaki trening powinna zaproponować podopiecznemu opiekunka?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'Budżetowy' jest poprawna, ponieważ podopieczny, który pożycza pieniądze od sąsiadów, prawdopodobnie zmaga się z problemami zarządzania swoimi finansami. Trening budżetowy ma na celu naukę planowania wydatków, oszczędzania i podejmowania świadomych decyzji finansowych. W ramach takiego treningu uczestnik mógłby nauczyć się tworzenia prostych budżetów miesięcznych, analizowania przychodów i wydatków oraz wyznaczania celów oszczędnościowych. Przykładowe działania, które można wprowadzić, to prowadzenie dziennika wydatków, omawianie strategii oszczędnościowych, a także symulacja sytuacji, w których podopieczny powinien podejmować decyzje finansowe. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w pracy z osobami starszymi, które powinny mieć zapewnione wsparcie w zakresie zarządzania finansami, aby mogły żyć samodzielnie i z godnością, unikając zadłużenia oraz problemów finansowych w przyszłości.
Odpowiedzi 'Czystości', 'Asertywności' oraz 'Kulinarny' nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby podopiecznego, który zmaga się z problemami finansowymi. Trening czystości, choć ważny w kontekście codziennego funkcjonowania, nie ma bezpośredniego związku z umiejętnością zarządzania pieniędzmi. W sytuacji, gdy osoba starsza pożycza pieniądze, wskazuje to na nieumiejętność planowania budżetu, a nie na brak zdolności do utrzymania czystości w swoim otoczeniu. Z kolei trening asertywności, mimo że może być istotny w kontekście wyrażania swoich potrzeb, nie dostarcza konkretnej wiedzy na temat zarządzania finansami. Osoba może być asertywna, ale bez umiejętności budżetowania, nadal będzie się zmagać z problemami finansowymi. Trening kulinarny, chociaż pomoże podopiecznemu w przygotowywaniu zdrowszych posiłków, nie ma wpływu na jego umiejętność planowania wydatków czy oszczędzania. W przypadku podopiecznego, kluczowe jest skupienie się na umiejętnościach finansowych, które pomogą w poprawie jego sytuacji życiowej, a nie na umiejętnościach, które nie są bezpośrednio związane z jego problemem finansowym.