Kwalifikacja: SPO.05 - Świadczenie usług opiekuńczych
Zawód: Opiekunka środowiskowa
Podopieczny po udarze mózgu, u którego występują zaburzenia wyższych czynności nerwowych pod postacią apraksji, będzie miał problemy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Osoby po udarze mózgu z apraksją doświadczają trudności w wykonywaniu skoordynowanych ruchów, nawet jeśli ich siła i zakres ruchu są zachowane. Apraksja to zaburzenie, które wpływa na zdolność do planowania i wykonania celowych ruchów, co prowadzi do problemów z precyzyjnym, złożonym działaniem, wymagającym sekwencjonowania poszczególnych kroków. Przykładem może być trudność w zapinaniu guzików, korzystaniu z narzędzi kuchennych czy pisaniu. W praktyce rehabilitacyjnej istotne jest, aby terapeuci skupiali się na indywidualnych strategiach wspierających pacjentów, takich jak wykorzystanie pomocy do codziennych czynności czy terapia zajęciowa. Standardy pracy w rehabilitacji neurologicznej zalecają podejście oparte na zadaniach, które pomogą pacjentowi w nabywaniu umiejętności poprzez wielokrotne ćwiczenie złożonych ruchów. Dbanie o dostosowanie środowiska pacjenta oraz zastosowanie technik motywacyjnych jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w terapii.
W kontekście zaburzeń wyższych czynności nerwowych, takich jak apraksja, niektóre błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylnego zrozumienia samego zaburzenia oraz jego wpływu na funkcjonowanie pacjenta. Problemy z rozumieniem mowy są związane z afazją, a nie apraksją. Afazja dotyczy zaburzeń językowych, które mogą wynikać z uszkodzeń obszarów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie mowy, co nie jest bezpośrednio związane z planowaniem ruchu. Z kolei trudności w rozpoznawaniu przedmiotów są typowe dla agnozji, kolejnego rodzaju zaburzenia, które może wystąpić po udarze mózgu, jednakże nie mają one bezpośredniego związku z apraksją. Problemy z zapamiętywaniem nowych informacji mogą wskazywać na funkcjonowanie hipokampa oraz innych struktur mózgowych odpowiedzialnych za pamięć, a nie są typowe dla pacjentów z apraksją. Dlatego ważne jest, aby w rehabilitacji neurologicznej zrozumieć specyfikę zaburzeń, aby skutecznie dostosować interwencje terapeutyczne do potrzeb pacjenta. Nieprawidłowe postrzeganie objawów może prowadzić do niewłaściwych metod terapeutycznych, które nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, a tym samym obniżą jakość życia pacjentów po udarze mózgu.