Kwalifikacja: SPO.05 - Świadczenie usług opiekuńczych
Zawód: Opiekunka środowiskowa
W celu przeprowadzenia z podopieczną zajęć z hortikuloterapii opiekunka powinna przygotować między innymi
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'rośliny doniczkowe' jest prawidłowa, ponieważ w hortikuloterapii, która wykorzystuje rośliny jako narzędzie terapeutyczne, kluczowe jest zaangażowanie podopiecznych w interakcję z naturą. Rośliny doniczkowe są idealne do takich zajęć, ponieważ mogą być łatwo przenoszone, pielęgnowane i obserwowane. Umożliwiają one uczestnikom naukę o cyklu życia roślin, co ma pozytywny wpływ na ich samopoczucie oraz rozwój psychiczny. Przykłady roślin, które mogą być używane w terapii to sukulenty, zioła jak mięta czy bazylia, a także kwiaty doniczkowe, które angażują zmysły. Zajęcia z hortikuloterapii, w których wykorzystuje się rośliny doniczkowe, wspierają rozwój umiejętności manualnych, a także sprzyjają relaksacji i redukcji stresu. Praktyki te są zgodne z badaniami pokazującymi, że kontakt z naturą ma korzystny wpływ na zdrowie psychiczne, co potwierdzają standardy terapii zajęciowej oraz pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi.
Odpowiedzi takie jak gry planszowe, albumy rodzinne oraz bibuła karbowana nie są odpowiednie w kontekście hortikuloterapii, ponieważ nie angażują one uczestników w interakcję z naturą, która jest kluczowym elementem tej formy terapii. Gry planszowe mogą być użyteczne w rozwijaniu umiejętności społecznych i poznawczych, ale nie oferują bezpośredniego kontaktu z roślinami ani nie uczą o ich pielęgnacji czy cyklu życia. Albumy rodzinne natomiast, choć mogą wspierać pamięć i wspólne przeżycia, nie wnoszą nic do aspektów terapeutycznych związanych z hortikuloterapią. Bibuła karbowana, używana głównie w plastyce, również nie ma związku z praktyką hortikuloterapii. Uczestnicy zajęć powinni mieć możliwość doświadczania i uczenia się o roślinach w sposób bezpośredni, co sprzyja ich rozwojowi i dobrostanowi. Zrozumienie tych różnic jest istotne, aby unikać błędów w planowaniu zajęć terapeutycznych, które powinny być zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze terapii zajęciowej i wsparcia osób z różnymi potrzebami.