Zawód: Ortoptystka
Kategorie: Diagnostyka ortoptyczna Zaburzenia widzenia Terapia ortoptyczna
Badanie synoptoforem, które wykazuje tzw. „krzyżowanie” obrazów, jednoznacznie sugeruje, że u tego dziecka nie doszło jeszcze do rozwoju jednoczesnej percepcji. To jest podstawowy etap obuocznego widzenia, znany też jako percepcja elementarna. Bez niego nie przejdziemy do ćwiczeń fuzji czy konwergencji. W praktyce klinicznej zawsze zaczynamy od ćwiczeń, które mają na celu rozwinięcie zdolności odbierania dwóch różnych obrazów przez każde oko jednocześnie – właśnie temu służą ćwiczenia rozwijające jednoczesną percepcję. Bez tej umiejętności dziecko nie będzie w stanie przejść do wyższych funkcji, jak fuzja czy stereopsja (czyli widzenie przestrzenne). Bardzo często używa się do tego prostych materiałów: obrazki przeznaczone do prezentowania w synoptoforze, kolorowe plansze, nawet specjalne klocki. Moim zdaniem warto o tym pamiętać zwłaszcza w terapii dzieci z niedorozwiniętym widzeniem obuocznym – nie powinniśmy przeskakiwać etapów. Takie podejście jest zalecane przez większość podręczników ortoptycznych oraz Polskie Towarzystwo Okulistyczne. Trening jednoczesnej percepcji, zanim zaczniemy cokolwiek innego, daje mocne podstawy do dalszej pracy i zapobiega wyrobieniu nieprawidłowych nawyków widzenia.