Element krzesła wskazany na ilustracji to charakterystycznie wygięte oparcie, które zostało uformowane właśnie przez gięcie drewna. Gięcie, szczególnie w kontekście mebli giętych, to technika, która umożliwia uzyskanie łukowatych, płynnych kształtów bez potrzeby łączenia kilku elementów czy pracochłonnego wycinania. W branży meblarskiej metoda ta jest nieodzowna przy produkcji klasycznych krzeseł typu Thonet, gdzie elementy bukowe są parowane, a następnie wyginane na specjalnych formach. Takie rozwiązanie gwarantuje nie tylko estetykę, ale i wysoką wytrzymałość drewna. Moim zdaniem gięcie nie bez powodu uznaje się za przełom w historii meblarstwa – pozwoliło ono na zupełnie nową jakość w projektowaniu. Dla porównania: techniki piłowania czy frezowania nie pozwalają na osiągnięcie takiej ciągłości i sprężystości materiału. Warto też wiedzieć, że prawidłowo przeprowadzone gięcie zgodnie z normami PN-EN 1335 czy wytycznymi producentów drewna zapewnia powtarzalność i bezpieczeństwo wyrobu. W codziennej praktyce w warsztacie gięcie wymaga trochę wprawy, ale daje naprawdę imponujące efekty. Bardzo przydatna umiejętność, jeśli ktoś lubi nieszablonowe projekty.
W przypadku wskazanego na ilustracji elementu krzesła warto się dobrze zastanowić nad specyfiką kształtu i sposobem jego wykonania. Często spotykanym błędem jest utożsamianie krzywoliniowego przebiegu elementu z koniecznością stosowania piłowania krzywoliniowego – tymczasem ta metoda służy głównie do wycinania w płaszczyźnie, a nie do formowania trójwymiarowych łuków w drewnie. Z kolei frezowanie profilowe daje możliwość uzyskania ciekawych przekrojów i wzorów na powierzchni drewna, szczególnie wzdłuż prostych lub lekko zakrzywionych krawędzi, lecz zdecydowanie nie nadaje się do tworzenia tak dużych promieni łuków. Dłutowanie natomiast to proces ręcznego lub mechanicznego wycinania gniazd i otworów, np. pod czopy, zupełnie nie związany z kształtowaniem takich jednolitych łuków. Moim zdaniem, wiele osób myli te techniki, bo na pierwszy rzut oka każda wydaje się jakoś związana z obróbką drewna. Jednak gdy przyjrzeć się dokładniej, tylko gięcie pozwala na uzyskanie tak harmonijnych, płynnych form bez osłabiania struktury materiału. W praktyce, stosowanie złej techniki skutkuje stratą materiału, trudnościami z uzyskaniem powtarzalności i gorszym wyglądem gotowego produktu. Dlatego, analizując taki element jak oparcie krzesła Thonet czy innych klasycznych modeli, zawsze trzeba rozważyć, jaka metoda pozwala zachować włókna drewna w stanie nieprzerwanym, a to właśnie osiągamy przez gięcie na gorąco. Właściwy dobór techniki to podstawa profesjonalnej pracy w stolarstwie.