Odpowiedź "deklaratoryjny" jest prawidłowa, ponieważ akt administracyjny o charakterze deklaratoryjnym nie tworzy ani nie zmienia stosunku administracyjnoprawnego, lecz potwierdza już istniejący stan prawny. Tego rodzaju akt stwierdza, że określone okoliczności prawne mają miejsce, co jest istotne w kontekście realizacji praw i obowiązków przez strony. Przykładem może być decyzja administracyjna, która potwierdza prawo do pobytu cudzoziemca w danym kraju, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że warunki pobytu zostały spełnione zgodnie z obowiązującymi przepisami. Tego typu akty są kluczowe w praktyce administracyjnej, gdyż umożliwiają realizację praw, które w przeciwnym razie byłyby nieaktywne do momentu ich formalnego potwierdzenia przez organ administracji. W aspekcie prawnym, akty deklaratoryjne są często stosowane w sytuacjach, kiedy konieczne jest potwierdzenie stanu prawnego w celach dowodowych lub dla dalszych działań administracyjnych.
Wybór odpowiedzi "zewnętrzny" wskazuje na nieporozumienie dotyczące klasyfikacji aktów administracyjnych. Akty zewnętrzne dotyczą relacji między organami administracyjnymi a osobami fizycznymi lub prawnymi, a ich celem jest najczęściej tworzenie lub modyfikacja stosunków prawnych, co odróżnia je od aktów deklaratoryjnych, które jedynie potwierdzają stan prawny. Podobnie, wybór "wewnętrzny" nie jest właściwy, ponieważ akty wewnętrzne odnoszą się do organizacji i funkcjonowania samego organu administracyjnego, a nie do stwierdzania stanów prawnych. Odpowiedź "konstytutywny" również jest błędna, ponieważ akty konstytutywne są tymi, które tworzą nowe stosunki prawne lub zmieniają istniejące, co stoi w opozycji do funkcji aktów deklaratoryjnych. W praktyce administracyjnej ważne jest, aby zrozumieć różnice pomiędzy tymi typami aktów, ponieważ wpływają one na sposób, w jaki prawa i obowiązki są realizowane oraz jak obywatele mogą korzystać z tych regulacji. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu funkcji aktów w kontekście ich wpływu na stosunki prawne oraz na nieznajomości podstawowych zasad klasyfikacji tych aktów.