Zawód: Technik administracji
Kategorie: Prawo administracyjne Obsługa dokumentów Obsługa klienta
Decyzja administracyjna jest podstawowym aktem administracyjnym, który zawiera rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie. Stanowi ona jednostronne oświadczenie woli organu administracji publicznej, które ma na celu wywołanie określonych skutków prawnych. Przykładem decyzji administracyjnej może być przyznanie pozwolenia na budowę, które kończy postępowanie w danej sprawie i ustala prawa i obowiązki stron. W praktyce decyzja administracyjna musi być wydana na podstawie obowiązujących przepisów prawa i z zachowaniem procedur administracyjnych, takich jak postępowanie dowodowe, zapewnienie stronom możliwości wypowiedzenia się oraz doręczenie decyzji. Zgodnie z ustawą Kodeks postępowania administracyjnego, decyzje powinny zawierać uzasadnienie, co zapewnia transparentność procesów administracyjnych oraz umożliwia stronom zrozumienie podstaw podjętej decyzji. Takie podejście do administracji publicznej jest zgodne z zasadami dobrej administracji, które zakładają m.in. efektywność, przejrzystość oraz poszanowanie praw obywateli.