Rozporządzenie jest aktem normatywnym wydanym na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie. Jego celem jest wykonanie przepisów ustawowych, co sprawia, że jest kluczowym narzędziem w systemie prawa administracyjnego. Rozporządzenia są wydawane przez organy władzy wykonawczej, co oznacza, że mają one na celu szczegółowe określenie zasad, procedur oraz norm, które są niezbędne do prawidłowego wdrożenia ustaw. Przykładami rozporządzeń mogą być przepisy dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy, które są wydawane w celu implementacji odpowiednich regulacji zawartych w ustawach. Dobrą praktyką jest, aby rozporządzenia były jasne, precyzyjne i dostępne dla obywateli, co pozwala na ich skuteczne stosowanie i minimalizuje ryzyko naruszeń prawa. Ponadto, rozporządzenia podlegają określonym procedurom konsultacyjnym, co zapewnia ich zgodność z obowiązującym prawem oraz ich społeczny odbiór.
Postanowienie, zarządzenie, decyzja to różne formy aktów prawnych, które pełnią swoją unikalną rolę w systemie prawa, jednak nie można ich utożsamiać z rozporządzeniem. Postanowienie to akt wydawany przez organy administracji publicznej, który odnosi się zazwyczaj do indywidualnych spraw. Przykładowo, postanowienie sądu dotyczące zabezpieczenia dowodów w sprawie nie ma charakteru normatywnego, lecz odnosi się do konkretnego przypadku. Zarządzenie natomiast jest aktem wewnętrznym, który dotyczy organizacji pracy w danej instytucji, jak np. zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie regulaminu. Takie akty mają ograniczony zasięg i nie są wystarczające do realizacji ogólnych norm prawnych. Decyzja, z kolei, jest aktem administracyjnym, który rozstrzyga o prawach lub obowiązkach konkretnego podmiotu, ale nie ma na celu wykonania przepisów ustawy, co jest kluczowe w przypadku rozporządzenia. Rozporządzenia, w przeciwieństwie do tych aktów, mają charakter normatywny, co oznacza, że ustanawiają ogólne zasady obowiązujące w danej dziedzinie. Błędne utożsamianie tych terminów często wynika z mylnego przekonania, że każdy akt wydawany przez administrację ma charakter legislacyjny, co jest nieprawdziwe.