Decyzja kierownika urzędu stanu cywilnego o zmianie nazwiska jest aktem administracyjnym, ponieważ ma charakter jednostronnego aktu władzy publicznej, który wpływa na sytuację prawną obywatela. Akt administracyjny jest dokumentem wydawanym przez organ administracji publicznej w celu realizacji zadań publicznych, a decyzja taka reguluje konkretne zagadnienie dotyczące tożsamości i statusu prawnego osoby. W praktyce, kierownik urzędu stanu cywilnego działając na podstawie przepisów prawa, podejmuje decyzję na wniosek obywatela, co jest zgodne z zasadami postępowania administracyjnego. Przykładami zastosowania tej decyzji są sytuacje, gdy osoba pragnie zmienić nazwisko z powodu małżeństwa, rozwodu lub z innych powodów osobistych. Takie decyzje są również regulowane standardami ochrony prawnej, które mają na celu zapewnienie, że każdy obywatel ma prawo do poszanowania jego tożsamości osobistej. Warto zaznaczyć, że akt administracyjny powinien być wydany zgodnie z procedurą, a każda decyzja podlega kontroli sądowej, co podkreśla znaczenie transparentności i sprawiedliwości w działaniach administracji publicznej.
Gdy analizujemy inne odpowiedzi, można zauważyć, że ogłoszenie Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego ma charakter publiczny, ale nie jest aktem administracyjnym, gdyż ma formę ogłoszenia informacyjnego, a nie decyzji administracyjnej dotyczącej konkretnego przypadku. Takie ogłoszenia są często stosowane w kontekście regulacji branżowych, jednak nie stanowią one jednostronnego aktu władzy administracyjnej, co jest kluczowym elementem definicji aktu administracyjnego. Umowa leasingu to z kolei kontrakt cywilnoprawny, który reguluje stosunki między stronami na podstawie wspólnej woli, i nie jest aktem administracyjnym, gdyż dotyczy sfery prawa cywilnego, a nie działań administracji publicznej. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania reprezentuje akt normatywny, który również różni się od aktu administracyjnego, ponieważ ma charakter ogólny i nie dotyczy bezpośrednio indywidualnych spraw obywateli. Rozporządzenia służą do regulacji bardziej ogólnych zasad, a nie do wydawania decyzji dotyczących konkretnych osób. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych rodzajów aktów prawnych i administracyjnych, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących ich skutków prawnych i zastosowania w praktyce administracyjnej.