Pozwolenie na broń wydane przez komendanta wojewódzkiego Policji jest aktem administracyjnym zewnętrznym, ponieważ dotyczy regulacji prawnych, które mają zastosowanie w stosunku do osób fizycznych oraz instytucji. Tego rodzaju pozwolenia są wydawane w ramach działania organów administracji publicznej, w tym przypadku Policji, na mocy przepisów prawa, takich jak Ustawa o broni i amunicji. Akty administracyjne zewnętrzne oddziałują na obywateli, regulując ich prawa i obowiązki. Przykład zastosowania takiego pozwolenia może obejmować sytuacje, w których osoba prywatna ubiega się o posiadanie broni w celach ochrony osobistej lub sportowych, co wymaga weryfikacji jej kwalifikacji oraz stanu zdrowia. Pozwolenie to jest formalnym dokumentem, który nie tylko przyznaje prawo do posiadania broni, ale również zobowiązuje do przestrzegania określonych przepisów, takich jak zasady bezpiecznego jej użytkowania. W praktyce, wydanie takiego pozwolenia wiąże się z przeprowadzeniem szczegółowych procedur administracyjnych, co podkreśla znaczenie aktów administracyjnych w zapewnieniu porządku prawnego w społeczeństwie.
Zarządzenie dyrektora szkoły publicznej w sprawie regulaminu praktyk zawodowych oraz regulamin odwiedzin pacjentów w szpitalu publicznym to akty wewnętrzne, które dotyczą jedynie konkretnej instytucji i jej organizacji. Takie dokumenty nie mają zastosowania w stosunku do szerszej grupy obywateli, a ich wpływ jest ograniczony do wewnętrznych regulacji. W przypadku polecenia służbowego przełożonego w urzędzie gminy, ma ono charakter wewnętrzny, który odnosi się do hierarchii pracowniczej i nie wpływa na prawa osób trzecich, co czyni je aktem administracyjnym wewnętrznym. Zrozumienie różnicy pomiędzy aktami zewnętrznymi a wewnętrznymi jest kluczowe dla prawidłowej interpretacji norm prawnych i ich zastosowania w praktyce administracyjnej. Akty administracyjne wewnętrzne są istotne dla funkcjonowania organizacji, ale nie regulują one relacji z obywatelami w tak szerokim zakresie jak akty administracyjne zewnętrzne, które regulują ogólne zasady i procedury dotyczące zwłaszcza kwestii bezpieczeństwa publicznego. Błędem jest mylenie tych dwóch kategorii, co prowadzi do niewłaściwego rozumienia roli aktów administracyjnych w systemie prawnym.