Odpowiedź dotycząca zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych jest prawidłowa, ponieważ wójt, jako organ wykonawczy gminy, ma kompetencje do podejmowania decyzji w zakresie zarządzania personelem w jednostkach organizacyjnych gminy. Przykładem zastosowania tej kompetencji może być wybór dyrektora szkoły, gdzie wójt ma obowiązek przeprowadzenia procedury zatrudnienia zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Wójt powinien kierować się kryteriami kompetencji, doświadczenia oraz potrzebami gminy, co jest zgodne z zasadami zatrudniania w sektorze publicznym. W praktyce, wójt współpracuje z innymi organami gminy i może angażować się w procesie rekrutacyjnym, tym samym wpływając na jakość zarządzania lokalnymi instytucjami. Również w przypadku zwalniania, wójt musi przestrzegać zapisów zawartych w regulaminach i przepisach prawa pracy, co jest istotne dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania jednostek organizacyjnych oraz ochrony praw pracowników.
Wydawanie koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych nie jest kompetencją wójta, ponieważ takie działania są regulowane na poziomie krajowym i wymagają zezwoleń od krajowych organów, takich jak Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Z tego powodu, rola wójta w tym procesie jest ograniczona, a jego zadania koncentrują się głównie na sprawach lokalnych. Prowadzenie rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych również nie należy do zakresu obowiązków wójta. Taki rejestr jest zazwyczaj prowadzony przez urzędników administracji rządowej, a wójt nie ma bezpośrednich kompetencji w tej dziedzinie. Podobnie, prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia leży w gestii innych organów, jak np. starostów, a nie wójta. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wójt ma szerokie kompetencje w zakresie administracji publicznej, podczas gdy jego rola jest ściśle związana z zarządzaniem sprawami gminy, co nie obejmuje szerokiego zakresu działalności regulacyjnej określonej w prawie krajowym.