Wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego (NBP) stanowią istotny element dochodów budżetu państwa. NBP, jako centralny bank, generuje zyski głównie z realizacji polityki monetarnej, operacji na rynku walutowym oraz z zarządzania rezerwami dewizowymi. Zyski te są co roku przekazywane do budżetu państwa zgodnie z zasadami ustawy o NBP, co wpływa na stabilność finansową kraju. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest finansowanie różnych programów rządowych, które wspierają rozwój infrastruktury czy edukacji. Dobrą praktyką jest coroczne monitorowanie wpływów z NBP w kontekście planowania budżetu, co pozwala na lepsze zarządzanie środkami publicznymi oraz przewidywanie potencjalnych kryzysów finansowych. Warto także zauważyć, że wpłaty z zysku NBP mają istotne znaczenie dla utrzymania stabilności całego systemu finansowego, stanowiąc alternatywne źródło dochodów w porównaniu do tradycyjnych podatków.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego, zaciągnięte pożyczki oraz kredyty nie są dochodami budżetu państwa, lecz raczej wydatkami lub zewnętrznymi źródłami finansowania. Dotacje, które są przekazywane przez rząd lokalnym samorządom, stanowią formę wsparcia, ale nie są dochodem budżetu. To wsparcie jest często oparte na bieżących potrzebach jednostek samorządowych i nie może być klasyfikowane jako dochód budżetowy, ponieważ nie przyczynia się do zwiększenia kapitału budżetu centralnego. Pożyczki i kredyty to z kolei instrumenty finansowe, które zwiększają zobowiązania państwa, a ich spłata wiąże się z wydatkami budżetowymi w przyszłości. Wprowadzają one dodatkowe ryzyko finansowe, ponieważ zwiększają saldo długu publicznego. Warto również zrozumieć, że podatki i opłaty lokalne, mimo że są źródłem dochodów dla samorządów, nie są bezpośrednio związane z budżetem państwa. Często prowadzi to do błędnego wniosku, że wszystkie formy przychodu dla jednostek publicznych są dochodami budżetowymi, podczas gdy w rzeczywistości dochody budżetu państwa mają stricte określone źródła, takie jak wpływy z podatków dochodowych, VAT czy akcyzy oraz zyski NBP. Pomocne może być dokładne zapoznanie się z klasyfikacją dochodów budżetowych, aby uniknąć typowych pułapek myślowych związanych z myleniem przychodów samorządowych z dochodami centralnymi.