Starosta powiatu jest wybierany przez Radę Powiatu, co jest zgodne z art. 27 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Rada powiatu, składająca się z radnych, pełni kluczową rolę w zarządzaniu lokalnymi sprawami i podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju powiatu. Wybór starosty przez radę pozwala na uwzględnienie lokalnych potrzeb i priorytetów, co jest niezbędne dla efektywnego zarządzania zasobami. Przykładowo, starosta, wybrany przez radę, jest odpowiedzialny za koordynację działań administracyjnych, takich jak transport, edukacja i zdrowie publiczne, co ma wpływ na codzienne życie mieszkańców. W praktyce oznacza to, że rada może wybrać osobę, która najlepiej rozumie specyfikę i wyzwania lokalnej społeczności i ma doświadczenie niezbędne do skutecznego zarządzania. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania lokalnego, które promują partycypację i uwzględniają lokalne uwarunkowania. Dzięki temu starosta ma silne wsparcie ze strony rady, co pozwala na realizację ambitnych projektów i strategii rozwoju powiatu.
Odpowiedzi sugerujące, że starosta jest wybierany przez mieszkańców powiatu w wyborach bezpośrednich, są niezgodne z obowiązującymi przepisami. W polskim systemie samorządowym wybory bezpośrednie dotyczą w głównej mierze organów gminnych, takich jak wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast. Mieszkańcy mają wpływ na wybór swoich przedstawicieli w radzie powiatu, ale nie wybierają starosty bezpośrednio. Wybór ten leży w kompetencjach Rady Powiatu, co jest zgodne z zasadą reprezentacyjności w samorządzie. Dodatkowo, odpowiedzi wskazujące na wojewodę lub marszałka województwa jako osoby odpowiedzialne za wybór starosty również są błędne. Wojewoda pełni funkcję przedstawiciela rządu w terenie, ale nie ma uprawnień do wyboru starosty, co wynika z zasady decentralizacji władzy w Polsce. Marszałek województwa, z kolei, zarządza jednostką samorządu terytorialnego wyższego szczebla, czyli województwem, a nie powiatem. Typowym błędem myślowym mogącym prowadzić do takich niepoprawnych wniosków jest mylenie kompetencji różnych poziomów administracji oraz nieznajomość struktury samorządu terytorialnego. Rozumienie tych różnic jest kluczowe dla poprawnej interpretacji kwestii wyborczych i zrozumienia, kto pełni określone funkcje w administracji lokalnej.