Nawiązanie stosunku pracy z burmistrzem odbywa się na podstawie wyboru, co jest zgodne z zasadami demokratycznego sprawowania władzy w samorządzie terytorialnym. Burmistrz jest wybierany przez mieszkańców gminy w wyborach bezpośrednich, co podkreśla jego odpowiedzialność przed społecznością lokalną. Taki model daje mieszkańcom możliwość wpływania na decyzje dotyczące zarządzania gminą oraz kształtowania polityki lokalnej. W praktyce, wybór burmistrza przez mieszkańców pozwala na większe zaangażowanie obywateli w sprawy publiczne oraz wzmacnia legitymację władz lokalnych. Dodatkowo, proces wyborczy wymaga przestrzegania określonych standardów, takich jak przejrzystość, równość dostępu do informacji oraz zapewnienie uczciwości wyborów, co jest kluczowe dla budowy zaufania społecznego. Warto również zauważyć, że w ramach samorządności, burmistrz ma obowiązek działać zgodnie z obowiązującym prawem, a jego działania są kontrolowane przez radę gminy oraz organy nadzoru.
Powołanie, mianowanie oraz umowa o pracę nie są odpowiednimi formami nawiązywania stosunku pracy z burmistrzem, co wynika z uregulowań prawnych dotyczących samorządu terytorialnego. Powołanie oznacza, że osoba jest wyznaczona na stanowisko przez organ wyższej instancji, co w przypadku burmistrza nie ma miejsca, ponieważ jego miejsce w strukturze władzy lokalnej wynika z bezpośrednich wyborów, a nie z decyzji administracyjnej. Mianowanie, podobnie jak powołanie, wiąże się z formalnym przydzieleniem stanowiska przez upoważniony organ, co również nie dotyczy burmistrzów. W samorządzie terytorialnym burmistrz nie jest mianowany na podstawie decyzji rządowej czy administracyjnej, ale zostaje wybrany przez społeczność lokalną w procesie demokratycznym. Umowa o pracę natomiast odnosi się do stosunku pracy w kontekście zatrudnienia w sektore publicznym, gdzie pracownik jest zobowiązany do wykonywania określonych zadań w zamian za wynagrodzenie. Jednak burmistrz jako osoba piastująca urząd publiczny, nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, lecz pełni funkcję publiczną, co wiąże się z innym rodzajem odpowiedzialności i relacji z obywatelami. Te błędne koncepcje często wynikają z niepełnego zrozumienia struktury samorządu terytorialnego oraz roli, jaką odgrywają wybory w demokratycznym procesie zarządzania na poziomie lokalnym.