Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego pełni kluczową rolę jako organ wykonawczy, odpowiedzialny za zarządzanie i kierowanie działalnością operacyjną. Jego zadania obejmują podejmowanie decyzji strategicznych oraz operacyjnych, nadzorowanie pracowników i zasobów, a także reprezentowanie przedsiębiorstwa na zewnątrz. W kontekście prawa państwowego, dyrektor działa na podstawie przepisów dotyczących organizacji przedsiębiorstw państwowych, które określają zasady zarządzania oraz odpowiedzialności. Przykładowo, dyrektor podejmuje decyzje o alokacji budżetu lub wdrażaniu innowacji technologicznych, co ma bezpośredni wpływ na efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstwa. Zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania, kluczową kompetencją dyrektora jest umiejętność analizowania danych rynkowych oraz podejmowania decyzji na ich podstawie, co pozwala na dostosowanie strategii do zmieniających się warunków rynkowych. Współczesne przedsiębiorstwa państwowe często stają przed wyzwaniami związanymi z transformacją cyfrową, gdzie rola dyrektora staje się jeszcze bardziej złożona, wymagająca zrozumienia nowoczesnych narzędzi i technologii. Dlatego dyrektorzy powinni nieustannie podnosić swoje kwalifikacje oraz adaptować się do zmieniających się trendów w zarządzaniu.
Rada nadzorcza nie jest organem zarządzającym w przedsiębiorstwie państwowym, lecz pełni funkcje kontrolne i nadzorcze. Jej głównym celem jest monitorowanie działalności zarządu oraz ochrona interesów właściciela, którym w przypadku przedsiębiorstw państwowych jest Skarb Państwa. Rada nadzorcza nie podejmuje decyzji operacyjnych, co prowadzi do mylnego przekonania, że ma decydujący wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem. Z kolei walne zgromadzenie, które jest organem decyzyjnym w spółkach akcyjnych, dotyczy głównie kwestii związanych z podejmowaniem uchwał w sprawach mających istotny wpływ na funkcjonowanie spółki, takich jak zmiany w statucie czy zatwierdzanie sprawozdań finansowych. Ta instytucja również nie zajmuje się codziennym zarządzaniem przedsiębiorstwem. Dlatego stwierdzenie, że walne zgromadzenie stanowi organ przedsiębiorstwa państwowego jest nieprawidłowe. Zarząd, chociaż bierze udział w kierowaniu przedsiębiorstwem, nie jest w tym kontekście organem w sensie prawnym, gdyż odpowiedzialność za podejmowanie kluczowych decyzji spoczywa na dyrektorze, który ma pełnomocnictwa do działania w imieniu firmy. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, w tym także instytucji publicznych.