Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym w jednostkach samorządu terytorialnego na poziomie powiatu. Jej głównym zadaniem jest uchwalanie lokalnych aktów prawnych oraz podejmowanie decyzji dotyczących najważniejszych spraw powiatu, takich jak budżet, plan zagospodarowania przestrzennego czy powoływanie komisji. Rada powiatu składa się z radnych, którzy są wybierani w wyborach powszechnych. Przykładem zastosowania kompetencji rady powiatu może być przyjęcie uchwały dotyczącej inwestycji w infrastrukturę drogową, co ma istotny wpływ na rozwój regionu. Rada ma również prawo kontrolować działalność zarządu powiatu, co jest kluczowe dla zapewnienia przejrzystości i odpowiedzialności w zarządzaniu publicznymi środkami. W związku z tym, jej rola w systemie samorządowym jest nieoceniona i ma bezpośredni wpływ na jakość życia mieszkańców.
Rada miasta nie jest organem odpowiedzialnym za sprawy powiatowe, lecz zajmuje się sprawami lokalnymi w obrębie miast. Jej kompetencje są związane z uchwałami dotyczącymi polityki miejskiej, a nie z obowiązkami i decyzjami na poziomie powiatu, co prowadzi do nieporozumień w zakresie struktury zarządzania terytorialnego. Starosta, z kolei, jest przedstawicielem władzy wykonawczej powiatu, ale nie sprawuje funkcji kontrolnych ani legislacyjnych, co powoduje, że nie może być organem stanowiącym w sensie ustawodawczym. Koncepcja zarządu powiatu również nie obejmuje pełnienia funkcji kontrolnych, a skupia się na realizacji uchwał podjętych przez radę powiatu. Często mylnie zakłada się, że wszystkie te organy mają równorzędne kompetencje, co jest błędne, ponieważ każda z tych instytucji ma przypisane określone zakresy obowiązków i odpowiedzialności. Niezrozumienie podziału kompetencji w samorządzie terytorialnym prowadzi do nieefektywnego zarządzania oraz utrudnia realizację zadań publicznych, stąd ważne jest przyswojenie sobie zasad działania poszczególnych organów w celu zapewnienia ich prawidłowego funkcjonowania.