Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym w polskim samorządzie wojewódzkim. Odpowiada za uchwalanie aktów prawnych dotyczących danego województwa, w tym budżetu oraz strategii rozwoju. Sejmik złożony jest z radnych, których wybory odbywają się co cztery lata na podstawie powszechnego głosowania. Przykładem działania sejmiku jest uchwała o przyjęciu regionalnej strategii rozwoju, która określa kluczowe kierunki działań w obszarze infrastruktury, gospodarki oraz ochrony środowiska. Sejmik współpracuje z innymi organami, takimi jak zarząd województwa, który wykonuje uchwały sejmiku i zarządza bieżącymi sprawami województwa. Zgodnie z ustawą o samorządzie wojewódzkim, sejmik ma również prawo do kontrolowania działalności zarządu, co zapewnia transparentność i odpowiedzialność w podejmowanych decyzjach. Dzięki temu sejmik pełni kluczową rolę w demokratycznym procesie zarządzania województwem, realizując zasady zrównoważonego rozwoju i partycypacji społecznej.
Wybór zarządu województwa jako organu stanowiącego i kontrolnego jest błędny, ponieważ zarząd pełni zupełnie inną rolę w strukturze samorządu wojewódzkiego. Zarząd województwa, w skład którego wchodzą marszałek i członkowie zarządu, jest odpowiedzialny za bieżące zarządzanie i realizację uchwał sejmiku. To on wdraża politykę ustaloną przez sejmik i odpowiada za codzienne funkcjonowanie województwa. Sekretarz województwa jest natomiast osobą odpowiedzialną za organizację pracy urzędu wojewódzkiego, a nie organem stanowiącym. Z kolei pojęcie samorządu województwa jest szerokie i obejmuje zarówno sejmik, jak i zarząd, ale nie jest to organ stanowiący. Typowym błędem myślowym przy wyborze niewłaściwej odpowiedzi jest mylenie funkcji zarządu z funkcjami sejmiku. Ważne jest, aby zrozumieć, że organami stanowiącymi i kontrolnymi są te, które podejmują decyzje i uchwały, a nie te, które je implementują. Dlatego kluczowe jest rozróżnienie tych dwóch ról, co pozwala na lepsze zrozumienie struktury i funkcjonowania samorządu w Polsce. Zgodnie z przyjętymi standardami efektywnego zarządzania w samorządzie, ważne jest, aby znać i rozumieć kompetencje każdego z organów, co przekłada się na skuteczność działań i właściwe podejmowanie decyzji w interesie społeczności lokalnych.