Odpowiedź dotycząca zobowiązań wynikających z gwarantowania środków pieniężnych przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny jest poprawna, ponieważ te zobowiązania nie są klasyfikowane jako państwowy dług publiczny. Dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych, takie jak kredyty, pożyczki oraz papiery wartościowe. Gwarantowanie środków przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny ma na celu ochronę depozytów bankowych obywateli i jest instytucjonalnie oddzielone od klasycznych zobowiązań budżetowych. W praktyce oznacza to, że chociaż Fundusz może być wspierany przez państwo, jego zobowiązania nie są bezpośrednio związane z pożyczkami czy długiem publicznym. Kluczowe jest zrozumienie, że dług publiczny to zobowiązania, które muszą być spłacane w ramach budżetu państwa, a gwarancje funduszu są bardziej mechanizmem zabezpieczającym niż elementem długoterminowego zadłużenia.
Zobowiązania sektora finansów publicznych z tytułu przyjętych depozytów, zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych są elementami, które wchodzą w skład państwowego długu publicznego. Przyjęte depozyty, jako forma zobowiązania, stanowią dług wobec osób fizycznych lub prawnych, które powierzyły swoje środki do dyspozycji instytucji publicznych. Kredyty i pożyczki zaciągane przez sektor publiczny również stanowią dług, który wymaga spłaty w określonym terminie, co czyni je istotnym składnikiem długoterminowych zobowiązań budżetowych. Z kolei papiery wartościowe, takie jak obligacje czy bony skarbowe, są instrumentem finansowym, w ramach którego państwo pozyskuje kapitał od inwestorów, a ich emisja również wpływa na wysokość długu publicznego. Zrozumienie tych zobowiązań jest kluczowe dla analizy kondycji finansowej państwa, a także dla oceny ryzyka kredytowego. Często błędne interpretacje wynikają z mylnego utożsamiania gwarancji z rzeczywistym zadłużeniem, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków dotyczących stanu finansów publicznych. Gwarancje te są bardziej zabezpieczeniem, a nie bezpośrednim zobowiązaniem, co należy mieć na uwadze przy ocenie struktury długu publicznego.