Odpowiedź instancyjna jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do struktury administracji publicznej i jej hierarchii w zakresie podejmowania decyzji. Organy administracyjne działają w systemie instancyjnym, co oznacza, że decyzje mogą być zaskarżane do organu wyższego stopnia. W praktyce, oznacza to, iż jeśli strona jest niezadowolona z decyzji podejmowanej przez organ niższego szczebla, ma prawo złożyć odwołanie do organu instancyjnego, który dokonuje ponownej analizy sprawy. W polskim systemie prawnym, przykładami takich organów mogą być wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, które mogą rozstrzygać odwołania od decyzji gminnych. Kluczowe jest, że organ wyższego stopnia nie tylko ocenia legalność decyzji niższego organu, ale również dokonuje merytorycznej oceny sprawy, co przyczynia się do zapewnienia sprawiedliwości administracyjnej. Dobrą praktyką w tym zakresie jest dokumentowanie wszystkich etapów postępowania, co zwiększa transparentność i możliwość odwołania się w przyszłości.
Wybór odpowiedzi rzeczowej, miejscowej lub delegacyjnej może wynikać z nieporozumienia dotyczącego roli i funkcji organów administracyjnych w systemie prawnym. Odpowiedź rzeczowa odnosi się do kompetencji organu w zakresie rozstrzygania spraw określonego rodzaju, co jest ważne, jednak nie jest bezpośrednio związane z kwestią odwołań. Natomiast właściwość miejscowa dotyczy geograficznego zakresu działania organów, co nie ma wpływu na możliwość zaskarżania decyzji. W przypadkach, gdy organ działa poza swoją właściwością miejscową, decyzje mogą być nieważne, ale to nie odnosi się do procedury odwołania. Odpowiedź delegacyjna dotyczy sytuacji, w której uprawnienia organu są przekazywane innym podmiotom, co również nie jest związane z naturalnym procesem odwoławczym w systemie instancyjnym. W praktyce, nieprawidłowe rozumienie tych pojęć prowadzi do błędnych wniosków o funkcjonowaniu administracji, gdzie zamiast dostrzegać hierarchię i instytucjonalne możliwości odwołania, użytkownik skupia się na innych aspektach. Kluczowe jest zrozumienie, że instancje administracyjne działają w ramach określonego porządku prawnego, który zapewnia stronom możliwość dochodzenia swoich praw poprzez instancyjność, co jest fundamentem demokratycznych systemów prawnych.