Przesłanką wyłączenia pracownika organu administracji publicznej od udziału w postępowaniu administracyjnym nie jest fakt, że postępowanie toczy się w sprawie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "krewnych i powinowatych pracownika trzeciego stopnia" jest prawidłowa, ponieważ przepisy prawa administracyjnego, w tym ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, precyzują okoliczności wyłączające pracownika organu administracji publicznej od udziału w postępowaniu administracyjnym. Przesłanki te dotyczą bezpośrednich interesów pracownika, a nie jego dalszych krewnych. W praktyce oznacza to, że obecność osób z kręgów dalszych, jak krewni w trzecim stopniu, nie stwarza wystarczającego ryzyka stronniczości. Przykładowo, pracownik administracji publicznej może uczestniczyć w postępowaniu, które dotyczy jego kuzyna, o ile nie istnieje bezpośredni interes w sprawie. To podejście jest zgodne z zasadą obiektywizmu w administracji, która ma na celu zapewnienie sprawiedliwości i bezstronności w podejmowaniu decyzji. Również, w ramach dobrych praktyk, organizacje publiczne powinny implementować procedury, które umożliwiają pracownikom zgłaszanie potencjalnych konfliktów interesów, co pozwala uniknąć sytuacji, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi organu oraz zaufaniu publicznemu.
Odpowiedzi wskazujące na inne przesłanki wyłączenia pracownika organu administracji publicznej są nieprawidłowe, ponieważ opierają się na błędnych założeniach dotyczących stronniczości i konfliktu interesów. W przypadku, gdy pracownik był przedstawicielem strony, jego uczestnictwo w postępowaniu jest niewłaściwe, ponieważ może to prowadzić do tendencyjnego rozpatrywania sprawy, co jest sprzeczne z zasadą bezstronności. Z kolei, sytuacja, w której pracownik był świadkiem, również rodzi podobne wątpliwości, gdyż mógłby on być subiektywny w ocenie faktów. Zasady przejrzystości w administracji wymagają, aby każda osoba, która mogłaby wprowadzić stronniczość do procesu decyzyjnego, była wyłączona z jego udziału. Ponadto, w kontekście kurateli, relacje pomiędzy pracownikiem a osobą, dla której pełni on rolę kuratora, mogą budzić wątpliwości co do obiektywności. Te niepoprawne odpowiedzi mogą prowadzić do typowych błędów myślowych, takich jak mylenie relacji rodzinnych z bezpośrednim wpływem na postępowanie, co w praktyce może skutkować naruszeniem zasad praworządności oraz zaufania publicznego do instytucji administracyjnych. Kluczowe w tym kontekście jest zrozumienie, że nie każda relacja rodzinno-społeczna stwarza ryzyko stronniczości, co powinno być brane pod uwagę przy analizie przesłanek wyłączenia pracownika z postępowania administracyjnego.