Samorządowy zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną, która wykonuje zadania na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. Gdy zakład uzyskuje nadwyżkę środków obrotowych, jest zobowiązany do jej wpłacania na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Takie działanie jest zgodne z przepisami ustawy o finansach publicznych, która reguluje zarządzanie finansami w jednostkach samorządowych. Przykładem może być sytuacja, gdy zakład prowadzi działalność związaną z usługami publicznymi, takimi jak zbieranie odpadów czy zarządzanie lokalnymi obiektami sportowymi, i w wyniku efektywnego zarządzania generuje nadwyżkę, którą następnie przekazuje do budżetu gminy. W ten sposób środki te mogą być wykorzystane na inne ważne inwestycje lub usługi publiczne, co z kolei wspiera zrównoważony rozwój lokalnej społeczności. Praktyka ta jest zgodna z dobrymi praktykami zarządzania finansami w administracji publicznej, promując transparentność i odpowiedzialność finansową.
Każda z niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na istotne nieporozumienia dotyczące funkcjonowania samorządowych zakładów budżetowych. Twierdzenia, że nadwyżkę środków obrotowych wpłaca się na rachunek budżetu państwa, są niezgodne z rzeczywistością, ponieważ samorządowe jednostki budżetowe działają w ramach lokalnych budżetów, a nie w ramach budżetu centralnego. Wspierają lokalne inicjatywy i są odpowiedzialne za realizację zadań na rzecz społeczności lokalnych, stąd ich nadwyżki powinny wracać do lokalnych struktur finansowych. Z kolei stwierdzenie, że samorządowy zakład nie może otrzymywać dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jest mylące. Zakłady te mogą być finansowane poprzez dotacje, które wspierają ich działalność w zakresie świadczenia usług publicznych. Warto również zauważyć, że mówienie o ich działalności jako nieodpłatnej jest nieprecyzyjne, ponieważ chociaż wiele zadań realizowanych przez te zakłady jest związanych z zapewnieniem dobra publicznego, nie oznacza to, że nie mogą pobierać opłat za świadczone usługi, co jest zgodne z zasadą pokrywania kosztów działalności. Te nieporozumienia mogą prowadzić do mylnych wniosków o roli i funkcjonowaniu samorządowych zakładów budżetowych, co jest istotne z perspektywy odpowiedzialności finansowej i zarządzania budżetami lokalnymi.