Zarząd województwa jest kluczowym organem wykonawczym w strukturze samorządu wojewódzkiego, który odpowiada za realizację polityki regionalnej oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi województwa. Urząd marszałkowski, jako aparat pomocniczy zarządu województwa, wspiera go w wykonywaniu jego zadań, takich jak opracowywanie projektów uchwał, organizowanie i nadzorowanie działalności instytucji podległych. Przykładem może być koordynacja działań związanych z rozwojem infrastruktury transportowej oraz promocją regionu. Standardy dobrej administracji publicznej nakładają na urząd marszałkowski obowiązek efektywnego zarządzania zasobami oraz ścisłej współpracy z innymi instytucjami, co przyczynia się do efektywnego wdrażania strategii rozwoju regionalnego. Urząd marszałkowski jest również odpowiedzialny za zarządzanie funduszami unijnymi, co jest istotne w kontekście pozyskiwania środków na rozwój województwa. Działania te są zgodne z zasadami transparentności oraz odpowiedzialności publicznej.
Wybór wojewody jako osoby, dla której urząd marszałkowski stanowi aparat pomocniczy, opiera się na niepoprawnym rozumieniu struktury administracji publicznej w Polsce. Wojewoda to przedstawiciel rządu w terenie i nie jest bezpośrednio związany z samorządem wojewódzkim, a jego zadania koncentrują się na nadzorze administracyjnym i zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego, co różni się od roli zarządu województwa. Z kolei rada województwa pełni funkcje legislacyjne, zatwierdzając uchwały i kierunki działania samorządu, nie angażując się w codzienne operacje, co również nie uzasadnia jej powiązania z urzędami marszałkowskimi w kwestiach administracyjnych. Jeżeli chodzi o wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, jego zadania są zdefiniowane w przepisach prawa budowlanego, składając się na odrębną strukturę, która ma na celu zapewnienie zgodności z regulacjami budowlanymi, co nie ma związku z funkcjami urzędu marszałkowskiego. Powszechnym błędem jest zatem mylenie kompetencji każdego z tych organów, co prowadzi do nieporozumień i utrudnia zrozumienie struktury administracji publicznej. Każdy z wymienionych organów pełni odrębne funkcje w ramach swojego zakresu odpowiedzialności, co podkreśla znaczenie znajomości zasad funkcjonowania administracji publicznej w Polsce.