Wybór 10 czerwca 2022 r. jako daty milczącego załatwienia sprawy jest zgodny z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 122c § 1, jeżeli organ administracji publicznej nie załatwi sprawy w terminie miesiąca, to milczące załatwienie następuje w dniu następującym po upływie tego terminu. W tym przypadku wniosek wpłynął 9 maja 2022 r., więc termin na decyzję upłynął 9 czerwca 2022 r. Ponieważ organ nie powiadomił strony o rozpatrzeniu wniosku do tego dnia, milczące załatwienie nastąpiło 10 czerwca 2022 r. Taka regulacja ma na celu zapewnienie efektywności postępowania administracyjnego oraz ochronę praw obywateli, dając im pewność co do terminu rozpatrzenia ich sprawy. Przykładowo, w praktyce administracyjnej takie zasady umożliwiają obywatelom i przedsiębiorcom planowanie swoich działań w oparciu o przewidywalność działań organów administracji publicznej.
Wybór daty 23 czerwca 2022 r. ignoruje podstawowe zasady dotyczące milczącego załatwienia sprawy. Podstawowym błędem jest nieprzyjęcie do wiadomości, że milczące załatwienie ma miejsce po upływie terminu wskazanego w art. 122c § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. W sytuacji przedstawionej w pytaniu, organ administracji publicznej miał miesiąc na rozpatrzenie sprawy, co oznacza, że termin ten upłynął 9 czerwca 2022 r. Kolejny dzień, czyli 10 czerwca 2022 r., to moment, w którym następuje milczące załatwienie sprawy. Wybór 9 czerwca 2022 r. natomiast nie uwzględnia faktu, że zgodnie z przepisami, milczące załatwienie nie jest równoznaczne z decyzją podjętą w terminie, lecz ze stwierdzeniem, że sprawa została załatwiona na korzyść strony w dniu następującym po przekroczeniu terminu. Ostatecznie, 30 czerwca 2022 r. jako data milczącego załatwienia również jest nieuzasadniona, ponieważ wykracza poza przewidziany ustawą okres, w którym organ jest zobowiązany do rozpatrzenia wniosku. Te błędy w myśleniu wynikają z nieznajomości lub niewłaściwej interpretacji przepisów prawa administracyjnego, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków oraz błędów w praktyce administracyjnej.