Wybór odpowiedzi 10 mg Pt/dm³ jest poprawny, ponieważ oparty jest na założeniach dotyczących liniowej skali wzorców stosowanej do oznaczania barwy. Dla 1,0 cm³ roztworu podstawowego wartość wynosi 5 mg Pt/dm³. Zgodnie z zasadami chemii analitycznej, jeśli zwiększamy objętość roztworu podstawowego, to również proporcjonalnie wzrasta stężenie substancji, co jest zgodne z zasadą zachowania masy. W tym przypadku, dla 2,0 cm³ roztworu podstawowego, barwa będzie podwójna, co prowadzi do uzyskania wartości 10 mg Pt/dm³. Tego rodzaju podejście jest powszechnie stosowane w laboratoriach analitycznych, gdzie precyzyjne oznaczanie stężeń ma kluczowe znaczenie dla wiarygodności wyników. Zastosowanie tej metody w praktyce jest istotne dla analizy chemicznej w różnych dziedzinach, takich jak badania środowiskowe czy kontrola jakości w przemyśle chemicznym.
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z mylnych przekonań na temat związku między objętością roztworu a jego stężeniem. Wiele osób może sądzić, że barwa jest subiektywnym odczuciem i nie wynika bezpośrednio z właściwości fizykochemicznych roztworu. Tego rodzaju rozumowanie jest błędne, ponieważ w rzeczywistości intensywność barwy jest ściśle związana z ilością i stężeniem substancji chemicznej obecnej w roztworze. Na przykład, wybór wartości 20 mg Pt/dm³ może sugerować, że pytający mylnie zakłada, iż podwojenie objętości roztworu podstawowego prowadzi do czterokrotnego zwiększenia stężenia, co jest niezgodne z zasadami chemii. Inne wartości, takie jak 7 mg Pt/dm³ czy 5,5 mg Pt/dm³, mogą również wynikać z błędnych obliczeń lub założeń, które nie uwzględniają liniowego charakteru wzorców. Niezrozumienie proporcjonalności w chemii analitycznej prowadzi do wielu typowych błędów, takich jak nadmierne uproszczenie problemu lub ignorowanie wpływu objętości na ostateczne wyniki analizy. Aby poprawić zrozumienie tej koncepcji, warto zaznajomić się z podstawowymi zasadami analizy chemicznej oraz ich zastosowaniem w praktyce laboratoryjnej, co pomoże unikać podobnych błędów w przyszłości.