Moździerze i parowniczki są przykładami przedmiotów laboratoryjnych wykonanych z porcelany, co wynika z ich właściwości chemicznych oraz strukturalnych. Porcelana jest materiałem odpornym na wysokie temperatury i agresywne chemikalia, co czyni ją idealnym materiałem do produkcji sprzętu laboratoryjnego, który ma kontakt z substancjami chemicznymi. Moździerze służą do rozdrabniania substancji stałych oraz do ich mieszania, a ich gładka powierzchnia pozwala na efektywne przeprowadzanie reakcji chemicznych. Parowniczki, z kolei, są wykorzystywane do odparowywania cieczy, co również wymaga materiału odpornego na działanie wysokiej temperatury oraz na chemikalia. Używanie porcelanowych naczyń w laboratoriach jest zgodne z najlepszymi praktykami, ponieważ minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia prób i zapewnia ich wysoką jakość. Dodatkowo, porcelana ma estetyczny wygląd, co może być istotne w laboratoriach, gdzie organizowane są prezentacje lub spotkania naukowe.
Szkiełka zegarkowe i szalki Petriego nie są wykonywane z porcelany, lecz z innych materiałów, głównie ze szkła. Szkiełka zegarkowe, używane w zegarkach, są z reguły wykonane ze szkła mineralnego lub szafirowego, co zapewnia im przezroczystość i odporność na zarysowania, ale nie mają zastosowania w kontekście chemicznym. Szkła te, chociaż niezwykle wytrzymałe, nie są odpowiednie do pracy z substancjami chemicznymi, które mogą reagować z materiałami szklanymi. Zlewki i bagietki, które również zostały wymienione, są najczęściej wykonane z materiałów takich jak szkło lub tworzywa sztuczne, co czyni je wygodnymi do użycia w laboratoriach chemicznych. Zlewki, często używane do mieszania cieczy, oparte są na odporności chemicznej szkła, a bagietki służą do precyzyjnego dozowania cieczy. Naczynka wagowe i krystalizatory, chociaż są istotnymi narzędziami w laboratoriach, również nie są z porcelany; najczęściej wykonane są ze szkła, co zapewnia ich funkcjonalność i dokładność podczas ważenia substancji. Typowym błędem jest nieznajomość właściwości materiałów, co prowadzi do niewłaściwych wniosków na temat ich zastosowania w praktyce laboratoryjnej. Zrozumienie odpowiednich materiałów do konkretnych zastosowań i ich chemicznych właściwości jest kluczowe w pracy laboratoryjnej.