Poprawna odpowiedź to 0,0002 mol/dm³, co wskazuje na precyzję stężenia roztworu. Dokładność stężenia odnosi się do możliwego odchylenia od wartości nominalnej, które w przypadku 0,1 mol/dm³ wynosi 0,2%. Stosując tę wartość, obliczamy błąd jako 0,1 mol/dm³ x 0,002 = 0,0002 mol/dm³. Takie działania są kluczowe w laboratoriach chemicznych, gdzie precyzyjne przygotowanie roztworów jest niezbędne do uzyskania wiarygodnych wyników pomiarów. W kontekście standardów branżowych, dokładność przygotowania roztworów jest często regulowana przez normy ISO i metodyki analityczne, które podkreślają znaczenie precyzyjnego pomiaru i kontrolowania odchyleń. W codziennej praktyce laboratoryjnej, umiejętność obliczania precyzyjnych stężeń wpływa na jakość przeprowadzanych eksperymentów oraz na bezpieczeństwo podczas pracy z odczynnikami chemicznymi.
Wszystkie inne odpowiedzi, takie jak 0,002 mol/dm³, 0,02 mol/dm³ oraz 0,2 mol/dm³, są niepoprawne, ponieważ nie uwzględniają odpowiedniego poziomu dokładności stężenia roztworu. Nieprawidłowe odpowiedzi wynikają z nieporozumienia na temat definicji dokładności i błędu pomiarowego. Osoby wybierające 0,002 mol/dm³ mogą nie dostrzegać, że ten błąd wynosi 2% wartości nominalnej, co jest zdecydowanie zbyt dużym odchyleniem w kontekście precyzyjnych analiz chemicznych. Podobnie, wybór 0,02 mol/dm³ sugeruje jeszcze większe odchylenie na poziomie 20%, co nie jest akceptowalne w praktykach laboratoryjnych, gdzie należy dążyć do jak najmniejszych błędów pomiarowych. W przypadku 0,2 mol/dm³, odpowiedź ta jest także błędna, gdyż sugeruje stężenie znacznie wyższe niż wartość nominalna, co mogłoby prowadzić do poważnych błędów w badaniach i analizach chemicznych. Prawidłowe podejście do przygotowywania roztworów wymaga zrozumienia nie tylko wartości nominalnych, ale również granic błędów pomiarowych, co jest kluczowe dla zapewnienia rzetelności wyników. W kontekście dobrych praktyk laboratoryjnych, umiejętność obliczania i interpretowania błędów jest niezbędna do osiągnięcia wysokiej jakości analiz chemicznych.