Aby obliczyć ilość wodorotlenku sodu (NaOH) w badanej próbce, należy najpierw zrozumieć reakcję neutralizacji pomiędzy NaOH a H2SO4. Z równania reakcji wynika, że jeden mol H2SO4 reaguje z dwoma molami NaOH, co oznacza, że stosunek molowy wynosi 1:2. Używając podanego roztworu H2SO4 o stężeniu 0,1 mol/dm³, możemy obliczyć liczbę moli H2SO4, które zostały wykorzystane. 2 cm³ roztworu przy stężeniu 0,1 mol/dm³ to 0,0002 moli H2SO4. Ponieważ na każdy mol H2SO4 potrzeba dwóch moli NaOH, potrzebujemy 0,0004 moli NaOH. Obliczając masę NaOH: 0,0004 mol * 40 g/mol (masa molowa NaOH) = 0,016 g. Aby znaleźć ilość NaOH w 100 cm³, musimy to przeliczyć: 0,016 g w 10 cm³ oznacza, że w 100 cm³ będzie to 0,16 g. Zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w analizie chemicznej, gdzie dokładne obliczenia są niezbędne do uzyskania precyzyjnych wyników. W praktyce, stosując takie techniki, można kontrolować jakość substancji chemicznych oraz ich stężenia.
W przypadku błędnych odpowiedzi, istotnym jest zrozumienie, jakie zasady chemiczne zostały pominięte lub błędnie zastosowane. Na przykład, jeśli ktoś obliczył 0,0008 g/100 cm³, to mogło wynikać z niewłaściwego przeliczenia moli H2SO4 lub błędnej interpretacji objętości zużytego odczynnika. Warto zauważyć, że całkowita reakcja neutralizacji wymaga dokładnego zrozumienia stosunku molowego reagentów. Niedoszacowanie liczby moli NaOH lub błędny przelicznik do masy molowej NaOH prowadzi do znacznych nieprawidłowości w końcowym wyniku. W przypadku odpowiedzi 0,016 g/100 cm³, choć zbliżone, również nie uwzględnia ono pełnego przeliczenia na 100 cm³, co powoduje dalsze niedokładności. Z kolei odpowiedzi sugerujące 0,008 g/100 cm³ mogą wynikać z całkowitego zignorowania reakcji stoichiometrycznej, co jest podstawowym błędem myślowym. Każda z tych odpowiedzi wskazuje na niedostateczne zrozumienie zasad obliczeń chemicznych oraz ich zastosowań w praktyce laboratoryjnej. W naukach chemicznych precyzja jest kluczowa, a niewłaściwe obliczenia mogą prowadzić do błędnych wyników i fałszywych wniosków, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami laboratoryjnymi. W kontekście analizy chemicznej, brak znajomości reakcji oraz proporcji reagentów jest jednoznacznie nieakceptowalny.