Kwalifikacja: CHM.04 - Wykonywanie badań analitycznych
Zawód: Technik analityk
Do zmiareczkowania 10 cm3 NaOH wykorzystano 2 cm3 0,1-molowego roztworu H2SO4. Zawartość wodorotlenku sodu w analizowanej próbce w g/100 cm3 wynosi (Na — 23 g/mol, O — 16 g/mol, H — 1 g/mol)?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Żeby policzyć, ile mamy wodorotlenku sodu (NaOH) w próbce, trzeba na początku pojąć, jak działa reakcja między NaOH a H2SO4. Z równania wynika, że jeden mol H2SO4 potrzebuje dwóch moli NaOH, czyli stosunek wynosi 1:2. Jak mamy roztwór H2SO4 o stężeniu 0,1 mol/dm³, to możemy obliczyć, ile moli H2SO4 zużyliśmy. W 2 cm³ roztworu będzie to 0,0002 moli H2SO4. Ponieważ potrzebujemy dwa mole NaOH na jeden mol H2SO4, to wychodzi nam 0,0004 moli NaOH. Jak obliczamy masę NaOH, to robimy tak: 0,0004 mol * 40 g/mol (masa molowa NaOH) = 0,016 g. A żeby przejść na 100 cm³, musimy to przeliczyć: 0,016 g w 10 cm³ oznacza, że w 100 cm³ będzie to 0,16 g. Użycie tej wiedzy jest mega ważne w chemii, bo dokładne obliczenia dają pewność, że wyniki będą rzetelne. Dzięki takim technikom można monitorować jakość różnych substancji chemicznych i ich stężenia.
Jak trafiliśmy na błędne odpowiedzi, to trzeba zwrócić uwagę na to, co poszło nie tak z zasadami chemicznymi. Na przykład, jak ktoś obliczył 0,0008 g/100 cm³, pewnie źle przeliczył mole H2SO4 albo zinterpretował objętość odczynnika. Reakcja neutralizacji wymaga zrozumienia, jak reagenty mają się do siebie, a jeśli źle policzymy mole NaOH lub niepoprawnie przeliczymy na masę molową NaOH, to możemy mieć straszne błędy w wyniku. Z odpowiedzią 0,016 g/100 cm³, chociaż bliską, też nie uwzględnia przeliczenia na 100 cm³, co prowadzi do dalszych pomyłek. A odpowiedzi, które sugerują 0,008 g/100 cm³, mogą świadczyć o całkowitym zignorowaniu reakcji stoichiometrycznej. To jest spora pomyłka. Wszystkie te odpowiedzi pokazują, że coś jest nie tak ze zrozumieniem obliczeń chemicznych i tego, jak to działa w praktyce. W chemii precyzja to podstawa, bo błędne obliczenia mogą dawać błędne wyniki, co jest niezgodne z dobrymi praktykami laboratoryjnymi. W analizie chemicznej, brak wiedzy o reakcjach i proporcjach reagentów to poważny błąd.