Płyn Lugola, będący roztworem jodu w alkoholu, jest standardowym odczynnikiem chemicznym stosowanym do wykrywania skrobi w różnych materiałach, w tym w bulwie ziemniaka. Jod zawarty w płynie Lugola reaguje ze skrobią, tworząc charakterystyczny niebiesko-fioletowy kompleks. Taki test jest praktycznie stosowany w laboratoriach oraz w edukacji, aby zwizualizować obecność skrobi w próbkach roślinnych. W laboratoriach analitycznych płyn Lugola może być używany do jakościowego oznaczania skrobi w przetworach spożywczych, co jest istotne w kontroli jakości produktów rolnych. Użycie tego odczynnika jest zgodne z metodami analitycznymi opisanymi w normach ISO dotyczących analizy składników żywności. Dzięki swojej prostocie oraz efektywności, test ten ma zastosowanie również w zajęciach dydaktycznych, gdzie studenci mogą obserwować zmiany barwne, co ułatwia zrozumienie procesów chemicznych i składników żywności.
Zarówno Sudan III, jak i stężony kwas azotowy (V) oraz świeżo wytrącony wodorotlenek miedzi (II) są substancjami chemicznymi, które nie są dedykowane do wykrywania skrobi. Sudan III to barwnik, który wchodzi w reakcje z lipidami, a nie ze skrobią, co powoduje, że nie może być stosowany do tego celu. Stężony kwas azotowy (V), znany ze swoich silnych właściwości utleniających, jest używany głównie w reakcjach chemicznych związanych z azotem i nie ma związku z detekcją skrobi. Użytkowanie go w tym kontekście może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ nie współdziała z polisacharydami, jakimi są skrobia. Wodorotlenek miedzi (II) jest często wykorzystywany w testach Fehlinga do wykrywania cukrów redukujących, a nie skrobi. Mylne zastosowanie tego odczynnika w kontekście detekcji skrobi wynika z nieporozumienia dotyczącego ich funkcji. Fundamentalne błędy myślowe w tej kwestii obejmują pomylenie charakterystyki reakcji chemicznych oraz nieznajomość specyfiki substancji reagujących. Właściwe rozumienie, jakie odczynniki są stosowane do analizy skrobi, jest kluczowe, aby nie tylko uniknąć błędnych wyników, ale również aby prawidłowo stosować metody analityczne zgodnie z wytycznymi naukowymi.