Glukoza jest cukrem redukującym, co oznacza, że posiada zdolność do oddawania elektronów w reakcjach chemicznych. Kiedy świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II) jest dodawany do roztworu glukozy, zachodzi redukcja miedzi(II) do miedzi(I), co prowadzi do powstania ceglastoczerwonego osadu tlenku miedzi(I) w wyniku tej reakcji. Zjawisko to jest szczególnie obserwowane podczas podgrzewania roztworu. Efekt ten jest wykorzystywany w analizach jakościowych w chemii, szczególnie przy identyfikacji cukrów redukujących. Na przykład, test Fehlinga jest standardowym badaniem do wykrywania obecności glukozy w próbkach biologicznych, co jest praktycznym zastosowaniem tej reakcji. Dodatkowo, w przypadku glukozy, na zimno możemy uzyskać klarowny, szafirowy roztwór, co również jest potwierdzeniem jej obecności. Warto zwrócić uwagę, że inne substancje, takie jak etanol czy glicerol, nie przechodzą przez tę samą reakcję i nie dają pozytywnych wyników w teście z wodorotlenkiem miedzi(II).
Wszystkie inne odpowiedzi, takie jak etanal, glicerol i etanol, nie wykazują reakcji charakterystycznych dla cukrów redukujących w obecności wodorotlenku miedzi(II). Etanal, będący aldehydem, może przeprowadzać reakcje redukcji, ale jego zachowanie w tych testach jest różne. W przypadku etanalu, reakcja z wodorotlenkiem miedzi(II) prowadzi do powstania osadu, ale nie w takim stopniu, jak ma to miejsce w przypadku glukozy. Glicerol i etanol są alkoholami, które nie mają właściwości redukujących, co oznacza, że nie zmieniają stanu utlenienia miedzi(II) w tej reakcji. Zamiast tego, wodorotlenek miedzi(II) pozostaje w formie niezmienionej, co prowadzi do braku charakterystycznego ceglastoczerwonego osadu. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszystkie organiczne związki mogą być substancjami redukującymi. W rzeczywistości tylko specyficzne grupy związków, takie jak cukry redukujące, wykazują tę zdolność, co potwierdzają reakcje redoks. Zrozumienie różnic w zachowaniu tych związków chemicznych ma kluczowe znaczenie dla poprawnej interpretacji wyników testów analitycznych i właściwego ich zastosowania w praktyce laboratoryjnej.