Głębokie oczko wodne z kaskadą nie jest odpowiednie do projektowania w ogrodzie przedszkolnym z kilku powodów. Przede wszystkim, takie zbiorniki wodne wymagają odpowiedniej głębokości i konstrukcji, co może stwarzać ryzyko zagrożeń dla małych dzieci. Dzieci w wieku przedszkolnym są naturalnie ciekawe i mogą nie zdawać sobie sprawy z niebezpieczeństw związanych z głęboką wodą. Z tego powodu projektowanie takich elementów w przestrzeni przedszkolnej nie jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa. W przestrzeni przedszkolnej lepiej sprawdzają się płytkie zbiorniki, które mogą pełnić funkcje edukacyjne oraz dawać możliwość zabawy bez ryzyka utonięcia. Stosowanie naturalnych materiałów i roślinności wokół zbiornika może stymulować rozwój sensoryczny i poznawczy dzieci, a także zapewniać im bliski kontakt z naturą. Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi projektowania przestrzeni edukacyjnych, bezpieczeństwo i dostępność są kluczowe, co potwierdzają liczne badania dotyczące wpływu środowiska na rozwój dzieci.
W przypadku ogrodów przydomowych, botanicznych i przyklasztornych, zastosowanie głębokiego oczka wodnego z kaskadą nie tylko może być uzasadnione, ale również stanowić atrakcyjny element krajobrazu. W ogrodach przydomowych, głębokie oczka wodne mogą służyć jako miejsca do relaksu oraz jako biotopy dla różnych gatunków roślin i zwierząt, co wpływa na bioróżnorodność i estetykę przestrzeni. W ogrodzie botanicznym, odpowiednio zaprojektowane oczko wodne z kaskadą może pełnić funkcję edukacyjną, demonstrując różnorodność ekosystemów wodnych oraz techniki zarządzania wodą. Takie elementy są także często wykorzystywane w projektach związanych z ochroną środowiska, gdzie podkreśla się ich rolę w retencji wody oraz wspieraniu lokalnych ekosystemów. Z kolei w ogrodach przyklasztornych obecność oczka wodnego z kaskadą może sprzyjać medytacji i ciszy, stanowiąc miejsce wyciszenia i refleksji. Jednak, niezależnie od kontekstu, projektowanie głębokiego oczka wodnego wymaga starannego rozważenia aspektów bezpieczeństwa, estetyki i funkcjonalności, które muszą być dostosowane do specyfiki takiego miejsca. Ostatecznie, błędne podejście do projektowania oczek wodnych w kontekście przedszkoli, które zakłada niedostateczną uwagę na bezpieczeństwo dzieci, podczas gdy w innych typach ogrodów może być w pełni uzasadnione, prowadzi do nieporozumień w ocenie ich zastosowania. Przy projektowaniu ogrodów, kluczowe znaczenie ma rozumienie kontekstu społecznego oraz funkcji, jakie dane miejsce ma pełnić.