Parki etnograficzne są to przestrzenie, w których gromadzone są obiekty kultury, sztuki i architektury ludowej reprezentujące różne regiony. Te tereny stanowią doskonałą formę edukacji dla odwiedzających, umożliwiając im bezpośrednie zapoznanie się z tradycjami i zwyczajami danej społeczności. W parkach etnograficznych można znaleźć rekonstrukcje budynków mieszkalnych, warsztatów rzemieślniczych oraz innych obiektów charakterystycznych dla lokalnych kultur. Przykładem może być skansen, który gromadzi zabytki architektury ludowej, a także organizuje różnorodne wydarzenia kulturalne, takie jak jarmarki czy festiwale folklorystyczne, które przyczyniają się do ożywienia tradycji oraz zwiększają atrakcyjność regionów. Standardy i dobre praktyki w zarządzaniu parkami etnograficznymi obejmują również edukację ekologiczną oraz współpracę z lokalnymi społecznościami, co podnosi wartość tych miejsc jako centrów kultury i turystyki.
Ogrody botaniczne, ogrody zoologiczne oraz parki zabytkowe, choć również mają swoje znaczenie w kontekście kultury i edukacji, nie są odpowiednie w kontekście pytania o obiekty kultury ludowej. Ogrody botaniczne przede wszystkim koncentrują się na kolekcjonowaniu i prezentacji roślin oraz ich różnorodności, co ma na celu edukację w zakresie botaniki i ochrony środowiska. To miejsca, gdzie można nauczyć się o gatunkach roślinnych, ich siedliskach oraz znaczeniu w ekosystemie, nie zaś o obiektach kultury ludowej. Podobnie ogrody zoologiczne mają na celu ochronę i zachowanie dzikich zwierząt, a ich rola edukacyjna skupia się na zoologii i ochronie gatunków, a nie na architekturze i sztuce ludowej. Z kolei parki zabytkowe, choć mogą obejmować elementy kulturowe, zazwyczaj koncentrują się na ochronie i zachowaniu historycznych miejsc i obiektów architektonicznych, a nie na prezentacji całego przekroju kultury ludowej jak w przypadku parków etnograficznych. Te błędne odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego postrzegania znaczenia poszczególnych typów parków i ogrodów w kontekście kultury lokalnej, co podkreśla znaczenie zrozumienia różnorodności funkcji, jakie pełnią te miejsca w zakresie edukacji i ochrony dziedzictwa.