Odpowiedź 24,00 m jest poprawna, ponieważ rzeczywista długość linii brzegowej oczka wodnego oblicza się na podstawie zastosowanej skali. W tym przypadku, projekt został wykonany w skali 1:100, co oznacza, że 1 cm na projekcie odpowiada 100 cm w rzeczywistości. Dlatego, aby uzyskać rzeczywistą długość, należy pomnożyć długość na projekcie przez wartość skali. Wzór ten można przedstawić jako: Długość rzeczywista = Długość na projekcie × Skala. Podstawiając wartości, otrzymujemy: 24 cm × 100 = 2400 cm, co po przeliczeniu daje 24 m. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być planowanie budowy infrastruktury wodnej, gdzie precyzyjne odwzorowanie wymiarów jest kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa projektów inżynieryjnych. W branży budowlanej, znajomość zasad przeliczania wymiarów z projektów jest niezbędna, aby uniknąć kosztownych błędów w realizacji inwestycji.
Wybór odpowiedzi 240,00 m, 2,40 m oraz 0,24 m wynika z błędnego zrozumienia skali projektu oraz zasad przeliczania wymiarów. W przypadku odpowiedzi 240,00 m, można zauważyć, że uczestnik testu nieprawidłowo pomnożył długość na projekcie przez skalę, uzyskując wynik, który jest dziesięciokrotnie wyższy niż rzeczywista długość. To sugeruje, że osoba ta nie zrozumiała, iż właściwe przeliczenie powinno prowadzić do odwrotnych wartości, a nie ich pomnożenia. Odpowiedź 2,40 m wykazuje natomiast tendencję do niedoszacowania długości, co może być wynikiem podzielenia długości na projekcie przez skalę zamiast pomnożenia, co jest błędnym podejściem. Ostatecznie, wybór 0,24 m jest rażącym błędem, który może wynikać z pomieszania jednostek miary lub błędnego przeliczenia. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych odpowiedzi, obejmują niewłaściwe zrozumienie pojęcia skali oraz nieumiejętność stosowania prostych obliczeń matematycznych związanych z przeliczeniami jednostek. Kluczowe dla prawidłowego zrozumienia tego zagadnienia jest opanowanie podstawowych zasad dotyczących skalowania, co ma istotne znaczenie w dziedzinie architektury, budownictwa oraz planowania przestrzennego.