Tłuczeń granitowy jest materiałem, który idealnie nadaje się do wykonania podbudowy drogi jezdnej ze względu na swoje właściwości mechaniczne oraz trwałość. Granit jako skała magmowa charakteryzuje się wysoką twardością i odpornością na ściskanie, co sprawia, że jest bardzo wytrzymały na obciążenia dynamiczne i statyczne. Stosowanie tłucznia granitowego w budownictwie drogowym jest zgodne z normami, takimi jak PN-EN 13242, które określają wymagania dotyczące kruszyw do zastosowań w budownictwie. Jego interlocking (zatrzaskujący się charakter) pozwala na tworzenie stabilnej, nośnej warstwy, co jest kluczowe dla długotrwałości nawierzchni. Przykłady zastosowania tłucznia granitowego obejmują nie tylko podbudowy dróg, ale również uzupełnianie warstw w systemach drenażowych oraz budowę placów i parkingów. Odpowiedni dobór kruszywa wpływa na poprawę właściwości mechanicznych konstrukcji oraz zwiększa ich żywotność, co czyni tłuczeń granitowy najlepszym wyborem w tym kontekście.
Wybór niewłaściwego kruszywa do budowy podbudowy drogi jezdnej może prowadzić do poważnych problemów z trwałością i nośnością nawierzchni. Grys marmurowy, choć estetyczny, jest materiałem kruchym, co sprawia, że łatwo ulega degradacji pod wpływem obciążeń. Jego zastosowanie w infrastrukturze drogowej jest niewłaściwe, gdyż nie spełnia wymagań wytrzymałościowych. Grys bazaltowy, mimo że jest również twardy, często ma mniejszą dostępność i wyższą cenę, a jego właściwości mechaniczne mogą nie być dostosowane do specyficznych potrzeb budowy drogi. Z kolei tłuczeń dolomitowy, choć może być stosowany w różnych projektach budowlanych, nie dorównuje wytrzymałością tłuczniowi granitowemu. Dolomit, w zależności od jego struktury, może być bardziej podatny na erozję i zmiany objętości pod wpływem wilgoci. Wybór kruszywa powinien być oparty na analizie geotechnicznej i uwzględniać zarówno właściwości materiałowe, jak i specyfikę lokalnych warunków gruntowych, co jest kluczowe dla zapewnienia długoterminowej wydajności konstrukcji drogowej. Ignorowanie tych zasad prowadzi do błędnych wniosków i może skutkować koniecznością kosztownych napraw w przyszłości.