Gliny są optymalnym materiałem do uszczelnienia dna oczka wodnego ze względu na swoje właściwości plastyczne i niską przepuszczalność. Gliny, zwłaszcza te o wysokiej zawartości kaolinu, mają zdolność zatrzymywania wody, co skutkuje minimalizowaniem strat przez infiltrację. W praktyce, podczas budowy oczka wodnego, warstwa gliny powinna być odpowiednio zagęszczona, a jej grubość powinna wynosić co najmniej 15-30 cm, aby zapewnić skuteczne uszczelnienie. Dobre praktyki wskazują, że należy unikać stosowania glin z wysoką zawartością organicznych zanieczyszczeń, co może wpływać na stabilność struktury. Gliny stosuje się nie tylko w budownictwie hydrotechnicznym, ale także w projektach rekreacyjnych, gdzie wymagane jest utrzymanie odpowiedniego poziomu wody. Dodatkowo, w przypadku zastosowania gliny, warto rozważyć jej odpowiednie przygotowanie, takie jak nawilżenie przed formowaniem, co zwiększa jej elastyczność i ułatwia aplikację.
Chociaż żwir, grys i piasek mogą być stosowane w różnych zastosowaniach budowlanych, nie są one właściwymi materiałami do uszczelniania dna oczka wodnego. Żwir, będący większymi ziarnami skalnymi, ma wysoką przepuszczalność, co oznacza, że woda łatwo przez niego przechodzi. Użycie żwiru w dnie oczka wodnego może prowadzić do dużych strat wody, co jest niepożądane w przypadku zbiorników wodnych, które mają na celu utrzymanie stałego poziomu wody. Grysy, będące mieszanką piasku i żwiru, również nie zatrzymują wody skutecznie, a ich struktura nie sprzyja uszczelnianiu. Piasek, mimo że jest powszechnie używany w budownictwie, również charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością, co czyni go niewłaściwym wyborem. Często błędne jest myślenie, że materiały te mogą tworzyć naturalne uszczelnienia. W praktyce, do skutecznego zatrzymania wody, należy zastosować materiały o niskiej przepuszczalności, takie jak glina, a nie luźne materiały, które będą jedynie osłabiać integralność zbiornika. Aby zminimalizować ryzyko przecieków, kluczowe jest stosowanie odpowiednich technik budowlanych i materiałów dostosowanych do warunków terenowych.