Cement jest najczęściej stosowanym spoiwem do stabilizacji nawierzchni gruntowych o niskiej zawartości części ilastych, ponieważ jego właściwości chemiczne i fizyczne umożliwiają skuteczne wiązanie cząstek gruntu, co prowadzi do poprawy nośności i wytrzymałości nawierzchni. Cement, jako materiał hydrauliczny, w reakcjach chemicznych z wodą tworzy związki, które utwardzają się i zapewniają stabilność strukturalną. W praktyce zastosowanie cementu w stabilizacji gruntów polega na dodaniu go do mieszaniny gruntowej w odpowiednich proporcjach oraz odpowiednim wymieszaniu, co pozwala na uzyskanie jednorodnej masy. W przypadku gruntów o małej zawartości części ilastych, cement nie tylko zwiększa ich nośność, ale także zmniejsza podatność na działanie wody, co jest kluczowe w zapewnieniu trwałości nawierzchni. Standardy branżowe, takie jak PN-EN 14227-1, wskazują na zalecenia dotyczące stosowania cementu w stabilizacji gruntów, co potwierdza jego skuteczność w praktyce budowlanej.
Odpowiedzi takie jak glina, gips czy wapno nie są odpowiednie do stabilizacji nawierzchni gruntowych o małej zawartości części ilastych z kilku istotnych powodów. Glinę, choć posiada właściwości plastyczne, nie może być skutecznie wykorzystywana do stabilizacji gruntów, gdyż jej działanie polega na wiązaniu cząstek na zasadzie plastyczności i lepkości, co nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości strukturalnej i może prowadzić do osiadania oraz deformacji nawierzchni. Gips, z kolei, charakteryzuje się niską odpornością na wilgoć, co czyni go nieodpowiednim materiałem w kontekście długoterminowej stabilizacji gruntów, zwłaszcza w warunkach zmiennej wilgotności. Wapno, chociaż stosowane w stabilizacji gruntów, nie jest tak efektywne w przypadku gruntów o niskiej zawartości części ilastych. Ma swoje zastosowanie w gruntach, gdzie występują części ilaste, ale nie jest w stanie zapewnić pożądanej nośności w przypadku gruntów o małej zawartości tychże części. W przypadku decyzji o doborze odpowiedniego spoiwa do stabilizacji gruntów, kluczowe jest zrozumienie różnicy w mechanizmach działania poszczególnych materiałów oraz ich odpowiedniości do specyficznych warunków gruntowych. Ignorowanie tych różnic może prowadzić do kosztownych błędów w projektowaniu i realizacji nawierzchni, które w konsekwencji mogą nie spełniać wymaganych norm i standardów.