Odpowiedź D jest poprawna, ponieważ wskazuje na skałę, która ma najwyższą wartość ścieralności, co czyni ją najmniej odporną na zużycie. Ścieralność skał na tarczy Boehmego jest kluczowym wskaźnikiem przydatności materiałów budowlanych do zastosowań, takich jak nawierzchnie miejskie. Piaskowiec, mający wartość ścieralności w zakresie 0,87 - 1,94 cm, jest szczególnie podatny na zużycie, co czyni go nieodpowiednim do miejsc o dużym natężeniu ruchu. W praktyce oznacza to, że materiały budowlane muszą być wybierane na podstawie ich odporności na ścieranie, aby zapewnić długowieczność i bezpieczeństwo nawierzchni. Branżowe normy, takie jak PN-EN 1338, wskazują na znaczenie ścieralności w kontekście trwałości nawierzchni. Wybór mniej odpornych materiałów może prowadzić do częstszych napraw i kosztów utrzymania, co w dłuższej perspektywie wpływa na efektywność ekonomiczną projektów budowlanych.
Wybór odpowiedzi A, B lub C wskazuje na pewne nieporozumienie dotyczące znaczenia ścieralności skał w kontekście ich zastosowania w budowie nawierzchni. Każda z tych skał, mimo że może mieć swoje właściwości, nie została oceniona pod kątem ich odporności na ścieranie w takim stopniu, jak piaskowiec. Na przykład, odpowiedzi A, B i C mogą odnosić się do skał o niższej ścieralności, co czyni je bardziej odpowiednimi do budowy nawierzchni. To zrozumienie jednak pomija kluczowy aspekt – to właśnie wysoka wartość ścieralności piaskowca czyni go najmniej przydatnym materiałem. Typowym błędem myślowym jest opieranie się na ogólnych właściwościach skał, bez analizy ich specyficznej wydajności w wymagających warunkach, takich jak intensywny ruch pieszy lub samochodowy. Dlatego ważne jest, aby w każdej decyzji dotyczącej wyboru materiału uwzględniać zarówno jego właściwości mechaniczne, jak i kontekst zastosowania. Praktyki branżowe sugerują, że wybór materiałów powinien być oparty na badaniach ścieralności oraz normach, które określają minimalne wymagania dla materiałów przeznaczonych do budowy nawierzchni. Świadomość tych kryteriów jest kluczowa dla zapewnienia trwałości i funkcjonalności infrastruktury miejskiej.