Panele informacyjne są kluczowym elementem ogrodów edukacyjnych, ponieważ pełnią rolę edukacyjną, informacyjną oraz promocyjną. Dzięki nim odwiedzający mogą zdobywać wiedzę na temat różnorodności roślin, ich ekosystemów oraz praktyk zrównoważonego rozwoju. Panele te często zawierają opisy gatunków roślin, ich zastosowań w ogrodnictwie, a także informacje o lokalnych ekosystemach. Przykładowo, w ogrodzie botanicznym panele informacyjne mogą przedstawiać konkretne gatunki roślin wraz z ich wymaganiami środowiskowymi oraz właściwościami użytkowymi. Zastosowanie tego rodzaju narzędzi edukacyjnych sprzyja kształtowaniu postaw ekologicznych i zwiększa świadomość ekologiczną społeczności. Dodatkowo, panele informacyjne mogą spełniać rolę wizualną, wzbogacając przestrzeń ogrodową oraz przyciągając uwagę odwiedzających. Stosowanie paneli informacyjnych jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu przestrzeni edukacyjnych, które podkreślają znaczenie edukacji ekologicznej oraz promują interakcję z otoczeniem.
Zestawy zabawowe, bujane ławki oraz lekkie zadaszenia to elementy, które mogą wzbogacać ogrody edukacyjne, ale nie są one ich niezbędnym wyposażeniem. Zestawy zabawowe, choć mogą dostarczać radości i rozwijać umiejętności motoryczne dzieci, nie mają bezpośredniego związku z edukacją ekologiczną ani z przekazywaniem wiedzy o przyrodzie. Ich zastosowanie może prowadzić do mylnego wrażenia, że zabawa jest kluczowym elementem edukacji na świeżym powietrzu, podczas gdy prawdziwa edukacja w ogrodzie powinna koncentrować się na interakcji z roślinami i nauce o środowisku. Bujane ławki mogą zapewniać komfort podczas odpoczynku, ale ich rola w edukacji ekologicznej jest marginalna, a sama obecność takich elementów może odwracać uwagę od właściwych treści edukacyjnych. Lekkie zadaszenia mogą oferować cień, co jest korzystne w gorące dni, ale także nie dostarczają one informacji ani nie wspierają celów edukacyjnych, co jest kluczowe w przypadku ogrodów edukacyjnych. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych odpowiedzi, wynikają z mylenia elementów rekreacyjnych z edukacyjnymi. Właściwe podejście do projektowania ogrodów edukacyjnych powinno opierać się na zrozumieniu ich podstawowej funkcji, jaką jest edukacja i zwiększanie świadomości ekologicznej, a nie na dodawaniu elementów, które mogą jedynie pełnić rolę estetyczną czy rekreacyjną.