Park etnograficzny pełni przede wszystkim funkcję dydaktyczną, co oznacza, że jest to miejsce, w którym można zdobywać wiedzę o tradycjach, kulturze i historii danego regionu. W takich parkach organizowane są różnorodne zajęcia edukacyjne, warsztaty oraz prezentacje, które pozwalają na praktyczne poznawanie lokalnych zwyczajów i rzemiosła. Na przykład, w parkach etnograficznych często odbywają się pokazy rzemiosła ludowego, takie jak tkactwo czy garncarstwo, gdzie zwiedzający mogą nie tylko obserwować, ale również sami spróbować swoich sił. Dydaktyczna funkcja parku etnograficznego jest zgodna z ogólnymi standardami ochrony dziedzictwa kulturowego, które podkreślają znaczenie edukacji w procesie zachowania tradycji i kultury. Wspieranie lokalnych społeczności oraz promocja ich tradycji w kontekście nowoczesnego społeczeństwa to kluczowe aspekty, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju kultury regionalnej.
Wybór odpowiedzi związanych z badawczą, estetyczną czy ochronną funkcją parku etnograficznego może wynikać z mylnych przekonań dotyczących roli takich instytucji. Przede wszystkim, funkcja badawcza, choć może być istotna, nie jest podstawowym celem parków etnograficznych. Badania dotyczące historii i kultury mogą być prowadzane w tych miejscach, ale są one zazwyczaj wspierające i nie stanowią głównej misji parku. Również koncepcja estetyczna, której celem jest tworzenie atrakcyjnych wizualnie przestrzeni, nie oddaje rzeczywistej misji edukacyjnej, jaką park realizuje. Choć estetyka może wzbogacać doświadczenia zwiedzających, to kluczowe jest, aby park służył przede wszystkim jako źródło wiedzy o kulturze. Z kolei funkcja ochronna, związana z zachowaniem dziedzictwa kulturowego, jest niewątpliwie ważna, ale nie wyczerpuje ona całej gamy działań podejmowanych przez parki etnograficzne. Ich działalność ma na celu nie tylko ochronę, ale przede wszystkim przekazywanie wiedzy i doświadczeń kolejnym pokoleniom, co czyni ich rolę dydaktyczną kluczową w kontekście ochrony tradycji. Z tego powodu, wybór odpowiedzi na funkcję dydaktyczną jako główną jest zgodny z najlepszymi praktykami zarządzania dziedzictwem kulturowym.