Linia jest podstawowym elementem kompozycji, ponieważ stanowi fundament dla budowy formy i struktury w sztuce oraz projektowaniu. W kontekście wizualnym, linia może być używana do tworzenia kształtów, konturów oraz kierunków, co wpływa na percepcję i interpretację dzieła. Na przykład, w architekturze linie poziome mogą sugerować stabilność, podczas gdy linie pionowe mogą wywoływać wrażenie wysokości i dynamizmu. Praktyczne zastosowanie wiedzy o linii można zaobserwować w projektowaniu graficznym, gdzie linie prowadzące są wykorzystywane do kierowania uwagi widza w kierunku ważnych elementów. W standardach kompozycji często podkreśla się znaczenie linii w tworzeniu harmonii, równowagi oraz rytmu, co jest kluczowe w procesie twórczym oraz w ocenie jakości dzieła. Wiedza na temat wykorzystania linii jako narzędzia wyrazu pozwala artystom lepiej komunikować swoje intencje oraz emocje, co jest niezbędne w każdej formie sztuki.
Rytm, dominanta i symetria, mimo że są istotnymi elementami kompozycji, nie stanowią podstawy, na której opiera się całe dzieło. Rytm jest związany z powtarzalnością elementów w kompozycji, co może prowadzić do stworzenia wrażenia ruchu i dynamiki. W praktyce rytm wykorzystuje się w muzyce, tańcu oraz sztukach wizualnych, aby nadać dziełu puls i tempo. Jednak bez odpowiedniej struktury, jaką tworzy linia, rytm może stracić swoją moc i znaczenie, gdyż nie będzie miał wyraźnych punktów odniesienia. Dominanta, jako element przyciągający uwagę, jest istotna w kontekście hierarchizacji informacji w dziele, ale bez linii, która określa granice i układ form, może być trudna do wyodrębnienia. Symetria natomiast, często stosowana dla uzyskania harmonii i estetyki, nie jest podstawowym elementem kompozycji, gdyż może nie zawsze odzwierciedlać intencje artysty. Używanie symetrii bez przemyślanej struktury linii może prowadzić do monotonii i braku wyrazu. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie założenia, że elementy te mogą stać się samodzielnymi fundamentami, co nie jest zgodne z zasadami kompozycji. W projektowaniu i sztuce należy zawsze zaczynać od zrozumienia linii jako podstawowego narzędzia budowy wizualnej narracji.