Zawód: Technik archiwista
Kategorie: Obieg i ewidencja dokumentów Brakowanie i przekazywanie dokumentacji Pomoc ewidencyjna i udostępnianie
Rejestrowanie spraw w spisach spraw nie jest zadaniem typowym dla archiwum zakładowego, ponieważ dotyczy zarządzania bieżącymi sprawami i dokumentami, a nie ich archiwizacji. Archiwum zakładowe zajmuje się gromadzeniem, przechowywaniem i udostępnianiem dokumentacji, która straciła swoją aktualność operacyjną, ale wciąż ma wartość prawną lub historyczną. Przykładem zadania związanym z archiwum jest przeprowadzanie skontrum zasobu, które polega na weryfikacji stanu dokumentów zgromadzonych w archiwum, a także brakowanie dokumentacji, co oznacza jej fizyczne zniszczenie lub przekazanie do innego miejsca po upływie określonego okresu przechowywania. Dobrymi praktykami w archiwistyce są regularne przeglądy zgromadzonych materiałów, co pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią archiwalną i zapewnienie, że tylko dokumenty o aktualnej wartości są przechowywane.