Kwalifikacja: EKA.03 - Opracowywanie materiałów archiwalnych
Zawód: Technik archiwista
Jaką jednostkę miary należy użyć do określenia rozmiaru zespołu archiwalnego?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Metrem bieżącym najlepiej określisz, ile miejsca potrzebujesz na zespół archiwalny. To jednostka długości, która w archiwistyce jest używana do szacowania wielkości dokumentów. Na przykład, jeśli masz 100 teczek, a każda zajmuje 1 metr bieżący, to razem będą potrzebować 100 metrów. Dzięki temu łatwiej zaplanujesz przestrzeń w archiwum. Takie podejście jest zresztą zgodne z tym, co zalecają profesjonaliści w tej branży. Warto dodać, że standardy takie jak ISO 15489 mówią o tym, jak istotne jest dobre zarządzanie przestrzenią dla wszystkich materiałów, które trzymasz.
Wybranie kilograma do określenia wielkości zespołu archiwalnego to nie najlepszy pomysł, bo kilogram to jednostka masy, a nie długości. W archiwum najważniejsze jest, żeby wiedzieć, ile miejsca zajmują dokumenty, a kilogram w tym nie pomoże. Metr sześcienny też nie jest idealny, bo on mierzy objętość, a dokumenty najczęściej mamy w formie płaskiej. Metr sześcienny miałby sens, gdybyśmy mówili o rzeczach trójwymiarowych, np. pudełkach. Natomiast, jeżeli chodzi o dokumenty, metr bieżący to lepszy wybór. A kilobajt? To już zupełnie inna bajka, bo dotyczy danych cyfrowych, a nie papierowych archiwów. Dobrym zrozumieniem jednostek miary stajesz się lepszym w zarządzaniu przestrzenią i zasobami w archiwum.