Odpowiedź wskazująca na tematy jako kryterium opracowywania zbioru fotografii jest właściwa z kilku powodów. Po pierwsze, kategoryzowanie zdjęć według tematów pozwala na efektywne zarządzanie kolekcją, umożliwiając łatwe wyszukiwanie i przeglądanie. Przykładowo, w przypadku archiwizacji zdjęć z różnych wydarzeń, segregacja według tematów, takich jak 'śluby', 'wydarzenia sportowe' czy 'krajobrazy', znacząco ułatwia odnalezienie odpowiednich fotografii. Po drugie, w praktyce fotograficznej, tematy są kluczowe dla określenia kontekstu i narracji, co jest szczególnie istotne w projektach artystycznych czy dokumentalnych. Przykłady z branży pokazują, że wiele galeryjnych wystaw fotografii organizowanych jest wokół określonych tematów, co przyciąga widzów i angażuje ich emocjonalnie. Tematyzacja wpływa także na marketing fotografii, gdzie różne segmenty rynkowe mogą poszukiwać obrazów dotyczących określonych obszarów, co jeszcze bardziej uzasadnia wybór tej metody. Dobre praktyki w archiwizacji fotografii sugerują, aby każdy zbiór zdjęć był jednoznacznie powiązany z tematem, co ułatwia zarówno organizację, jak i przyszłe przeszukiwanie zbiorów.
Pomysł klasyfikowania fotografii według formatów, dat wykonania czy nazwisk autorów jest powszechny, ale nie najlepiej spełnia funkcje zarządzania zbiorami zdjęć. Klasyfikacja według formatów, na przykład podział na zdjęcia cyfrowe i analogowe, może wydawać się logiczna, ale nie dostarcza informacji o treści zdjęcia, co jest kluczowe dla użytkowników. W praktyce, bardziej wartościowe jest zrozumienie, co zdjęcie przedstawia, a nie jedynie w jakim formacie zostało wykonane. Podobnie klasyfikacja według dat wykonania może być przydatna przy wyszukiwaniu chronologicznym, lecz nie uwzględnia kontekstu czy tematu, co może prowadzić do problemów w organizacji zbiorów. Klasyfikowanie fotografii według nazwisk autorów również ma swoje ograniczenia, ponieważ nie każda osoba związana z danym zdjęciem jest istotna dla jego interpretacji. Takie podejście może prowadzić do zbyt ogólnego podziału, który nie odzwierciedla różnorodności tematów w zbiorze. Warto zwrócić uwagę na to, że w profesjonalnej praktyce archiwizacji fotografii, kluczowe jest tworzenie systematycznych i tematycznych zbiorów, co sprzyja lepszemu zrozumieniu i przyswajaniu treści przez odbiorców. Użytkownicy często skupiają się na tym, co zdjęcia przedstawiają, a nie na ich technicznych aspektach czy autorach, co czyni tematyzację niezbędnym elementem katalogowania.