Kategorie: Urządzenia sterowania ruchem Przejazdy kolejowo-drogowe
Sygnalizator drogowy faktycznie jest podstawowym i wręcz najważniejszym elementem wyposażenia przejazdów kolejowo-drogowych kategorii C. W praktyce jego zadaniem jest ostrzeganie kierowców oraz pieszych o zbliżającym się pociągu i zakazie wjazdu na torowisko. Moim zdaniem nie da się przecenić roli sygnalizatora w zapewnieniu bezpieczeństwa, bo to od jego prawidłowego działania zależy, czy użytkownicy dróg zatrzymają się na czas. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r., właśnie sygnalizatory drogowe są wymagane jako podstawowe wyposażenie na przejazdach tej kategorii. To nie jest przypadek – sygnalizator można zamontować w różnych warunkach terenowych, a obsługa jest intuicyjna dla wszystkich uczestników ruchu. W codziennej pracy na kolei widziałem, jak często dobre oznakowanie świetlne ratuje sytuację na przejeździe. Dodatkowo, systemy tej kategorii są projektowane jako półautomatyczne – sygnalizator informuje, a decyzja należy do uczestnika ruchu. Rogatki albo Top-y nie są wymagane w tej kategorii, a czujniki przeszkód to już zupełnie inna bajka. Sygnalizatory są zgodne z Polskimi Normami oraz zaleceniami PKP PLK. Praktyka pokazuje, że regularny serwis i kontrola sygnalizatorów znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa. W skrócie, właśnie ten podzespół jest podstawą organizacji i bezpieczeństwa na przejazdach kat. C.