Wybrałeś przekaźnik Dp i to jest zgodne z zasadami działania blokady liniowej półsamoczynnej typu EAP. Przekaźnik Dp (czyli przekaźnik drogi przebiegu) znajduje się w stanie wzbudzonym tylko wtedy, gdy droga blokowa jest wolna oraz nie ma przeszkód w przekazaniu sygnału ze stacji sąsiedniej. W praktyce, jeśli obserwujemy taki stan na pulpicie nastawczym, to oznacza, że trasa dla pociągu jest przygotowana i potencjalnie można przekazać wolną drogę do następnej stacji, co jest kluczowe dla płynności ruchu kolejowego. Z mojego doświadczenia wynika, że znajomość stanów tych przekaźników pozwala nie tylko na sprawne prowadzenie ruchu, ale pozwala też szybko wykryć ewentualne nieprawidłowości w działaniu urządzeń blokady lub przypadki zacięcia sygnału. Branżowe dobre praktyki mówią, że zawsze warto sprawdzać nie tylko stan Dp, ale też powiązane przekaźniki, żeby mieć pełny obraz sytuacji na szlaku. Warto zapamiętać, że w EAP Dp w stanie wzbudzonym to jeden z ważniejszych wskaźników gotowości blokady do przekazania sygnału "droga wolna".
Wybór innego przekaźnika niż Dp świadczy o niepełnym zrozumieniu zasad działania blokady liniowej półsamoczynnej typu EAP. Przekaźniki Nc, Op czy Lzs mają swoje charakterystyczne funkcje w układzie blokady, ale nie są one odpowiedzialne za sygnalizowanie gotowości drogi blokowej do przekazania sygnału "wolna droga". Przekaźnik Nc (najczęściej obecny jako przekaźnik normalny czuwania) pełni raczej rolę w nadzorze ogólnym obwodów, a nie bezpośrednio w obsłudze blokady liniowej. Przekaźnik Op z kolei związany jest z obecnością pociągu lub pojazdu na określonym odcinku toru, a jego stan nie determinuje możliwości przekazania sygnału do sąsiedniej stacji. Lzs to zespół lub przekaźnik związany najczęściej z logicznym zamykaniem szlaku bądź zabezpieczeniem przed dwutorowym zajęciem toru, ale nie wskazuje bezpośrednio na możliwość przekazania drogi wolnej. Często spotykanym błędem jest mylenie roli przekaźnika Dp z Nc czy Op, co wynika z podobieństw skrótów lub powierzchownej analizy schematów. Dlatego bardzo ważne jest nauczenie się dokładnych funkcji każdego przekaźnika oraz odczytywanie ich stanów w kontekście pracy całego układu blokady. Tylko wtedy można prawidłowo zinterpretować sytuację na pulpicie nastawczym i podejmować poprawne decyzje eksploatacyjne zgodnie ze standardami PKP PLK i instrukcją Ie-1.