To jest właśnie schemat obwodu torowego jednotokowego, czyli jednego z najczęściej stosowanych rozwiązań w polskiej kolei na stacjach bez trakcji elektrycznej oraz na torach bocznych stacji z trakcją. Moim zdaniem warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów, które jednoznacznie to wskazują. Po pierwsze, parametry napięć podanych w treści pytania (np. 15 V w stanie suchym dla odcinków >500 m, 12 V dla krótszych, 7-8 V w stanie bardzo mokrym) są typowe dla obwodów torowych jednotokowych – nie stosuje się ich w układach zwrotnicowych ani w dwutokowych, gdzie napięcia i sposób podawania zasilania są zupełnie inne. Dodatkowo, wartości rezystancji pętli zasilania oraz szczegółowe wytyczne dotyczące długości odcinków to wyraźne nawiązanie do Polskich Norm i instrukcji PKP PLK dla torowych obwodów jednotokowych. W praktyce, obwody tego typu są stosowane do wykrywania obecności taboru na danym odcinku toru – dzięki temu można np. automatycznie sterować semaforami i zapewniać bezpieczeństwo ruchu pociągów. Z mojego doświadczenia: jeśli widzisz, że w opisie są różne napięcia w zależności od długości odcinka i stanu wilgotności, praktycznie zawsze masz do czynienia właśnie z takim obwodem. Co więcej, praktyczne podejście wymaga, by zawsze przy analizie schematu zwracać uwagę na warunki stosowania – tu jasno wskazano brak trakcji głównej, co też jest typowe dla jednotokowych rozwiązań. To naprawdę podstawa branżowa, którą warto dobrze rozumieć!
Patrząc na podane napięcia i parametry w schemacie, można łatwo zauważyć, że nie pasują one do obwodów zwrotnicowych ani do torowych dwutokowych. Obwody zwrotnicowe, zarówno na prąd roboczy, jak i na prąd ciągły, mają zupełnie inną charakterystykę – ich głównym zadaniem jest sterowanie napędami zwrotnic i zabezpieczenie ich położenia. Tam napięcia zasilania oraz sposób prowadzenia przewodów są inne, a najważniejsze parametry koncentrują się na niezawodności przestawienia i detekcji pozycji iglicy. Natomiast obwody torowe dwutokowe pracują w zupełnie innych warunkach – standardowo stosuje się je na liniach z trakcją elektryczną, gdzie konieczne jest zapewnienie odporności na zakłócenia z sieci trakcyjnej i wykluczenie prądów błądzących, dlatego konstrukcja takich obwodów jest bardziej złożona, pojawiają się filtry, dławiki i separacje, a podane napięcia są zwykle wyższe lub innego typu (często to sygnały o określonej częstotliwości). Częsty błąd myślowy polega na utożsamianiu dowolnego schematu z przekaźnikiem torowym z mechanizmami zwrotnicowymi. Tymczasem w pytaniu kluczowe jest rozpoznanie, że mamy do czynienia z klasycznym torowym obwodem jednotokowym: charakterystyczne parametry napięć, specyficzne warunki eksploatacji (tory boczne, brak trakcji głównej) oraz instrukcyjne wartości rezystancji jednoznacznie na to wskazują. Warto wystrzegać się też utożsamiania funkcji – obwody torowe służą do wykrywania obecności pociągów i ich segmentacji, co jest zupełnie innym zadaniem niż sterowanie zwrotnicami. Ten schemat to typowy przykład jednotokowego obwodu torowego zgodnego z normami PKP PLK, czego dowodzą wszystkie podane parametry i zastosowania.