Symbol przedstawiony jako pierwszy, czyli prostokąt wypełniony ukośnymi kreskami, to standardowy graficzny znak budynku nastawni parterowej mechanicznej na schematycznych planach urządzeń srk. Taki symbol został przyjęty w wytycznych branżowych, m.in. w instrukcji Id-12 PKP PLK oraz w wielu podręcznikach dotyczących infrastruktury kolejowej. W praktyce, na różnego rodzaju schematach sytuacyjnych i planach technologicznych, właśnie to oznaczenie pozwala szybko zidentyfikować lokalizację oraz rodzaj nastawni – co jest niezwykle ważne podczas prowadzenia eksploatacji czy planowania prac utrzymaniowych. Ukośne kreskowanie wprowadza logiczne rozróżnienie między budynkami o zróżnicowanym przeznaczeniu – innymi słowy, nastawnia parterowa mechaniczna nigdy nie jest oznaczana gęstą kratką czy siatką, bo te zarezerwowane są dla innych typów budowli technicznych. Moim zdaniem takie rozwiązanie jest wyjątkowo przejrzyste i trudno je pomylić z czymś innym, jeśli tylko zna się podstawy symboliki kolejowej. Dobrze jest pamiętać, że prawidłowe odczytanie tego rodzaju oznaczeń to podstawa bezpiecznej i sprawnej pracy na kolei – zwłaszcza, gdy jest się odpowiedzialnym za utrzymanie czy diagnostykę infrastruktury. W codziennej praktyce technika srk, znajomość tego symbolu pozwala na błyskawiczne odnalezienie właściwego obiektu na dowolnym schemacie czy planie sytuacyjnym.
Wybór innego symbolu niż pierwszy najczęściej wynika z mylnego skojarzenia funkcji budynku lub nieznajomości aktualnych standardów stosowanych w branży kolejowej. Na planach i schematach urządzeń srk każdy rodzaj obiektu technicznego posiada ściśle określony znak graficzny – i tak na przykład symbole z gęstą kratką, siatką czy podwójnym obramowaniem często oznaczają inne rodzaje budynków, takie jak nastawnie dysponujące, elektromechaniczne czy techniczne pomieszczenia pomocnicze. Niestety, bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę nadinterpretacji – szczególnie jeśli ocenia się symbol tylko po wyglądzie, a nie bierze pod uwagę logicznego znaczenia wprowadzonego przez instrukcje branżowe typu Id-12 PKP PLK. W praktyce, jeśli na rysunku budynku nastawni parterowej mechanicznej pojawia się kratka lub gęste siatki, to najczęściej świadczy o innym przeznaczeniu budynku, na przykład o wyższym stopniu wyposażenia technicznego albo o budowlach przeznaczonych do sterowania bardziej złożonymi systemami srk. Kluczowym błędem myślowym jest przekonanie, że im bardziej rozbudowany symbol, tym bardziej zaawansowany obiekt – w rzeczywistości standard nakazuje prosty, ukośny deseń dla parterowych nastawni mechanicznych. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej po prostu zapamiętać tę symbolikę „na sucho”, bo później, przy pracy ze schematami, rzadko jest czas na zastanawianie się nad znaczeniem każdej kratki. Prawidłowa identyfikacja symboli nie tylko usprawnia pracę na kolei, ale też zwiększa bezpieczeństwo – bo pomylenie nastawni parterowej z inną może prowadzić do poważnych komplikacji w ruchu i utrzymaniu infrastruktury.